9 Φεβρουαρίου 2009

Ανανίας Λαμπαρδής μητροπολίτης Καρυουπόλεως

Μία σημαντική προσωπικότητα, που επιλέξαμε περιεκτικά να παραθέσουμε είναι Κληρικός, ο εθνομάρτυρας Μητροπολίτης Ανανίας Λαμπάρδης. Η κορυφαία αυτή θρησκευτική και πολιτική φυσιογνωμία τής τουρκοκρατούμενης Πελοποννήσου τού 18ου αι. γεννήθηκε στη Δημητσάνα το 1710. Καταγόταν από οικογένεια προκρίτων και μορφώθηκε πολύπλευρα στην ιστορική Μονή Φιλοσόφου της Δημητσάνας, η οποία ιδρύθηκε το έτος 863, και κατά την παράδοση φιλοξενούσε κρυφό σχολειό. Ας σημειώσουμε επίσης ότι από αυτή τη Μονή αποφοίτησαν 80 Μητροπολίτες και 7 Πατριάρχες.
Το 1741 χειροτονήθηκε Επίσκοπος Καρυουπόλεως Λακωνίας και το 1747 Δημητσάνας ενώ το 1750 Μητροπολίτης Λακεδαιμονίας. Όπως ο πατέρας του, ανεδείχθη «Μορογιάννης»( γενικός Πρόκριτος Πελ/σου), ασκώντας επιρροή όχι μόνο στους ομοεθνείς προύχοντες αλλά και στους Τούρκους Πασάδες του Μοριά. Χαρακτηριστικό μάλιστα του ευρύτερου κύρους του είναι και το γεγονός ότι το 1762 επικεφαλής 5μελούς Επιτροπής μετέβηκε στην Κων/πολη, όπου πέτυχε την παραμονή -έστω και προσωρινή- τού υπάρχοντος μετριοπαθούς Τούρκου Διοικητή της Πελ/σου, τον οποίο προσπάθησαν να εκπαραθυρώσουν οι ομοεθνείς του.Συνεργάστηκε εξάλλου εντατικά με τους ντόπιους οπλαρχηγούς και προκρίτους για τη συγκρότηση των πρώτων πυρήνων της επαναστατικής εξέγερσης των Ορλωφικών που θα ξεσπάσει το έτος 1770. Με το πρόσχημα μάλιστα της ανάπτυξης οικιακής βιοτεχνίας δημιούργησε στη Δημητσάνα τους πρώτους δύο πυριτιδόμυλους, ενώ σ΄ αυτόν επίσης οφείλεται και η σύνταξη ενός χειρόγραφου κτητορικού κώδικα της Μητρόπολης Λακεδαιμονίας που περιέχει αξιόλογες ιστορικές πληροφορίες.
Τελικά, το 1764 ή το 1767 συνελήφθη και αποκεφαλίστηκε στο Μυστρά από τις ντόπιες οθωμανικές αρχές, κατά τρόπο βάρβαρο κι αυθαίρετο, χωρίς να έχει εκδοθεί σχετικό σουλτανικό φιρμάνι. Ο μαρτυρικός του θάνατος ενέπνευσε το δημοτικό τραγούδι και θρηνήθηκε από το λαό μας.

ΑΝΑΝΙΑΣ ΛΑΜΠΑΡΔΗΣ Επίσκοπος Καρυουπόλως.
Ο Καρυουπόλεως Ανανίας (1740-1747) το 1741 συμφώνησε με τον Μεγάλο Εκκλησιάρχη καιδιδάσκαλο Κριτία, ο οποίος ενέμετο τη επισκοπή Ακόβων, και ανέλαβε ναεξυπηρετεί επιτροπικώς, ως πλησιόχωρος, με την υποχρέωση: "αποστέλλειν απαραιτήτως κατ' έτος προς την αυτού σοφολογιότητα το προ χρόνων ικανών διορισμένον ετήσιον, ήτοι τα 80 γρόσια σώα και ανελλιπή, χωρίς τινος παρεμβατισμόν και ελαττώσεως, ομού με την λοιπήν συνηθισμένην φιλοδωρίαν του κατ' έτος στελλομένου βουτύρου...".
Το 1747 ο ΑνανίαςΚαρυουπόλεως έγινε Δημητσάνας και το 1754 η πατριαρχική Εξαρχία τηςΆκοβας και η Εξαρχία της Ζαρνάτας ενώθηκαν και απετέλεσαν τηναρχιεπισκοπή Ζαρνάτας και Ακόβων.
Στην επισκοπή Καρυουπόλεως ήταναπό το 1741 και τον διαδέχτηκε ο Παΐσιος Καρυουπόλεως το 1747.Τ.Γριτσόπουλου, Η εκκλησία της Πελοποννήσου μετά την άλωση,
Πελοποννησιακά 18(1989-90)127. Τ.Γριτσόπουλου,
Τα Ορλωφικά
, σ. 35.Το 1740 αναφέρεται ως Καρυουπόλως και το 1750 έγινεΛακεδαιμονίας. Το 1767 ο Ανανίας αποκεφαλίστηκε από τους Τούρκους.Ρ.Ετζέογλου, Λακ. Σπ., τ. 9, σ. 22

Ιστορικά συμπεράσματα


Το κοινό των Ελευθερολακώνων αποτέλεσε μια ουσιαστική ανάπτυξη στην περιοχή της Λακωνίας. Αναπτύσσονται 24 πόλεις από τις οποίες απέμειναν 18 που καλύπτουν γεωγραφικά όλα τα παράλια του Λακωνικού αλλά και την ανατολική πλευρά του Μεσσηνιακου και φθάνουν μέχρι τον Ταύγετο
Ακριαί. Αλαγονία, Ασωπός, Βοιαί, Βρασιαί, Γερήνια, Γερονθαί, Γύθειον, Επίδαυρος Λιμηρά, Καινήπολις(Ταίναρος), Λάς, Λευκτρα, Μαριός, Οίτυλο, Πύρριχος, Ταυθρώνη, Χαραξ.
Ιδρύθηκε επί τυραννίας Νάβιδος (206-192 π.χ), σαν Κοινό Λακεδαιμονίων.
Μετονομάσθηκε σε Κοινό Ελευθερολακώνων (146π.χ) επί Αυγούστου.
Διαλύθηκε (297μ.χ.) επί Διοκλητιανού.
Στην παρακμή τους οδήγησε η επιδρομή των Γότθων του Αλάριχου (395μ.χ) με συνέπεια την καταστροφή της Σπάρτης και του Γυθείου.
Η καταστροφή του Γυθείου ολοκληρώθηκε με τον καταστροφικό σεισμό 365μ.χ, πιθανόν να υπήρξαν και άλλες καταστροφές στην περιοχή,στην τοπική παράδοση αναφέρεται και η καταβύθιση της Λας.
Η επιδρομή των Βανδάλων στην συνέχεια με αρχηγό τον Γιζέριχο.(457-474π.χ ), εναντίον της Καινήπολης.
Φυσικό επακόλουθο οι εναπομείναντες από την καταστροφή πληθυσμοί να στραφούν στους αδελφούς Λάκωνες του κοινού που παρέμεναν .
Έτσι δημιουργήθηκαν δύο βασικά φύλλα που θα απασχολήσουν αργότερα την αυτοκρατορία οι Έζερίτες και οι Μελιγγοί. Οι ονομασίες περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των περιοχών που εξαπλώθηκαν.
Εζερίτες στην ευρύτερη περιοχή μετά το Γύθειο στο ακρωτήριο Μαλέας, λόγω του ελώδους της τοποθεσίας, και οι Μελιγγοί στις πλαγιές του Ταυγέτου (Μήλιγξ=Μηλίγγι=παρειά=Μάγουλο)
Οι Βάνδαλοι αντιμετωπίστηκαν ουσιαστικά και αποχώρησαν με μεγάλες απώλειες. Τα αποτελέσματα όμως ήταν καθοριστικά για την εξέλιξη της περιοχής. Πρώτον δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα, και δεύτερον ξεκίνησαν σχέσεις (συμμαχικές) με την Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Το γεγονός αυτό επισημοποιείται με την επίσκεψη του Βελισάριου στο Ταίναρο όπως μας παραδίδει ο Σταυράκιος(532μ.χ).
Οι σχέσεις περιορίζονται όμως μόνο στην περιοχή της σημερινής Μέσα Μάνης, και ίσως φτάνουν μέχρι τα όρια της περιοχής του Πασσαβά, πράγμα που επιβεβαιώνεται από τα πρωτοχριστιανικά μνημεία της περιοχής. Τότε ξεκινά και ο εκχριστιανισμός της περιοχής, που επικυρώνεται με την ίδρυση της «επισκοπής Μαίνης» όπως αναφέρεται από τον Λέοντα το Σοφό(866-912μ.χ) για πρώτη φορά.
Η αναφορά μας οδηγεί να συμπεράνουμε σε σχέση με την προέλευση της ονομασίας ότι αναφέρεται σε συγκεκριμένο μέρος που ιδρύθηκε η επισκοπή.
Αντιθέτως αργότερα ο Πορφυρογέννητος(912-959 μ.Χ.) στην αναφορά του «Κάστρο Μαίνης» και με μόνη ίσως πηγή την προηγούμενη γενικεύει την ονομασία σε ευρύτερη περιοχή, και πολύ αργότερα το όνομα«Μεγάλη Μαίνη» περιλαμβάνεται όλη η περιοχή.
Παραμένει όμως εκτός το υπόλοιπο κομμάτι της Λακωνίας που είναι και το ευπορότερο και πλουσιότερο, και του οποίου οι κάτοικοι συνεχίζουν να υπάρχουν σύμφωνα με τα παλαιότερα δεδομένα και δεν υπόκεινται σε καμιά συμμαχία.
Αποτελεί όπως είναι φυσικό στρατηγική γεωγραφικά τοποθεσία, διότι τροφοδοτούμενη από θαλάσσης αποτελεί είσοδο για τον έλεγχο των βορειότερων περιοχών της Πελοποννήσου.
Είναι σημαντικό όμως για τους Βυζαντινούς και βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιο που περιλαμβάνει δύο άξονες.
Ο πρώτος είναι η αλλοίωση του πληθυσμού (επιχειρείται εγκατάσταση άλλων φύλλων στην περιοχή), και ο δεύτερος ένοπλη επέμβαση.
Αυτή γίνεται την εποχή του Βασιλείου του Α΄ (811-829 μ.χ) και εξολοθρεύονται οι Εζερίτες και οι Μελιγγοί.
Τα παραπάνω αναφέρει ο Πορφυρογέννητος(912-959μ.χ).
Το καθεστώς αυτό της Βυζαντινής κυριαρχίας πρέπει όμως να εδραιωθεί και αυτό γίνεται με την επικράτηση (πολλές φορές και δια της βίας του χριστιανισμού στην υπόλοιπη Λακωνία. Ιδρύονται λοιπόν Χριστιανικοί πυρήνες καστρομονάστηρα, που φιλοξενούν και μοναχούς και στρατιώτες ή στατιώτες μοναχούς,(Γεράκι, Καρυούπολις) αναφέρεται κτίσιμο χριστιανικής εκκλησίας στο Γεράκι τον 5ο αιώνα, και την ίδια εποχή πιθανολογείται και η ίδρυση της Καρυουπόλεως.
Η περίοδος αυτή διαρκεί μέχρι και τον 9ο αιώνα, που ολοκληρώνεται το σχέδιο με τον Νίκωνα, και φθάνουμε αργότερα στη ίδρυση του Μιστρά και την ακμή του δεσποτάτου.
Την εποχή αυτή μπορούμε να πούμε ότι η περιοχή έχει Βυζαντινοποιηθεί, και πώς η άρχουσα τάξη αποτελείται από Βυζαντινούς ή φίλους προς τους Βυζαντινούς. Παρ όλα αυτά όμως το αρχαίο πνεύμα δεν μπορεί να πεθάνει και ο Παλαιολόγος κατανοώντας την αξία του προσπαθεί να δημιουργήσει μία σύνθεση και των δύο ρευμάτων(Πλήθων), την οποία αρχίζει να εφαρμόζει στο δεσποτάτο. Το πείραμα πράγματι επιτυγχάνει τοπικά επειδή μάλλον υπήρχε υπόβαθρο με δεκτικότητα, αλλά δυστυχώς όταν επιχειρήθηκε να εφαρμοσθεί σε όλη την αυτοκρατορία, κατά την αντιμετώπιση των Οθωμανών στην πόλη απέτυχε.
Μετά την πτώση της Πόλης, ή και για τους διορατικότερους και πριν, πολλοί αναγκάσθηκαν να την εγκαταλείψουν για να γλυτώσουν. Όπως καταλαβαίνουμε αυτοί δεν ήταν απλοί και φτωχοί πολίτες αλλά ισχυρότεροι και πλουσιότεροι που τους επέτρεπαν οι συνθήκες να μεταναστεύσουν.
Για πολλούς από αυτούς προορισμό αποτέλεσε η Μάνη.
Φυσικά την μετανάστευση και την εγκατάσταση τους στην νέα τους πατρίδα, για άλλους μόνιμη για άλλους προσωρινή κάλυπτε άκρα μυστικότητα.
Σε καμία περίπτωση δεν χρησιμοποίησαν τα πραγματικά ονόματα αλλά νέα ονόματα που προέκυψαν από το μικρό όνομα ή την ασχολία τους, ή και άλλα τελείως άσχετα.
Είναι αυτοί που τους συναντούμε πλέον το 1600 το 1700 να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην περιοχή και να είναι άσπονδοι εχθροί των Οθωμανών, ενώ αντιθέτως να διατηρούν φιλικότατες σχέσεις με τους Βενετούς.
Κατά περίεργο τρόπο στην Μάνη ισορρόπησαν σχετικά το αρχαίο με το νέο, και παντρεύτηκαν. Η αρχαία αρετή και η δόξα των προγόνων μας, απολαμβάνει τον σεβασμό που της αξίζει σε επίπεδο οικογενειών.
Απόδειξη της σύνθεσης αποτελούν σήμερα τα κύρια σύμβολα της Μάνης η τοπική σημαία (νίκη ή θάνατος) και η κίτρινη με τον δικέφαλο αετό.
Έχουμε λοιπόν τους Νίκλους, (Νίκη+κλέος) που δεν είναι άλλοι παρά οι διατηρηθέντες παρ’ όλες τις δυσμενείς συνθήκες Λακεδαιμόνιοι. Αυτό μας δηλώνει και το μεγάλο ποσοστό αρχαίων βαφτιστικών ονομάτων στην Μάνη.
Φυσικά δεν θα αναφέρω τα ήθη τα έθιμα και κάποιους θεσμούς, και συνήθειες που είναι φανερό ότι έχουν κοιτίδα την Αρχαία Σπάρτη.
Ο πλούτος των αποίκων Βυζαντινών αλλά και ταυτόχρονα η αδιαφορία για το χρήμα των ντόπιων, βοήθησε στο να αγοράσουν περιοχές και να ηγηθούν στον αυτόχθονα πληθυσμό χωρίς όμως να πειράξουν η να αλλάξουν εκείνα τα πατροπαράδοτα, που αποτελούσαν κορωνίδες για τους ντόπιους.
Αντιθέτως ενστερνισθήκαν τα ήθη και έγιναν ένα με αυτούς ενώνοντας και το αίμα τους με γάμους.
Δεν συνέβη όμως αυτό με άλλους που πέρασαν από την περιοχή, σαν στρατιώτες, εργάτες και τεχνίτες βοήθησαν, και όσοι από αυτούς ρίζωσαν στην περιοχή δεν έβαλαν την σφραγίδα τους σε εξελίξεις σημαντικές πλην στην ονομασία μερικών τοπωνυμίων και ίσως και ονομάτων.
Μέχρι και πριν 100 χρόνια χρησιμοποιούσαν παραγιούς για να βόσκουν τα κοπάδια, αλλά ακόμη και σήμερα πλήθος μεταναστών απασχολείται με εργασίες, χωρίς όμως σε καμία περίπτωση να επηρεάσει την εικόνα μιας περιοχής.
Οι δέκα χιλιάδες Αρβανίτες που ενίσχυσαν το Δεσποτάτο επί Μανουήλ Παλαιολόγου(1348-1380μ.χ.) εκτός του ότι σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν αλλόθρησκοι, δεν μπορούν να θεωρηθούν και αλλόφυλοι.
Καταγράφεται η λατρεία που έτρεφαν για τους Παλαιολόγους, και ιδιαίτερα για τον Κωνσταντίνο που αποτελούσε το «Δραγάση» τους.
Ακόμη μεγάλη είναι η παρουσία τους και στο Δεσποτάτο της Ηπείρου, όπως αποδυκνείεται από τα ονόματα(Μπούας, Κλαδάς κ.λ.π), πράγμα που ενισχύει την άποψη ότι ήταν αυτό το φύλλο πάντα κοντά στους Βυζαντινούς και έχαιρε εμπιστοσύνης, άρα πρέπει να ήταν ομόφυλοι.
Τέλος οι Τουρκαλβανοί της Μπαρδούνιας είναι σαφές ότι ήταν φερτοί από τους Τούρκους και εξολοθρεύτηκαν από αυτούς αργότερα με συνεργάτες τους Έλληνες Άρματωλούς όταν ζημίωναν πλέον τα Τουρκικά συμφέροντα.

6 Απριλίου 2008

Καρυούπολις


Παραθέτω μερικά ιστορικά στοιχεία για την ιστορία της Καρυούπολις όπου θπάρχουν, σε σχέση με το όνομα, την κατάσταση και την πληθυσμιακή δύναμη.

ΕΤΟΣ..ΟΝΟΜΑΣΙΑ..ΠΗΓΗ..ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ..ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ
821..Καρυόπολις..Μοναχός Νικήτας... Μονή μαλλον...άγνωστος
1447..Caropolis ..Κυριακος από Ανκώνα..Στρατόπεδο..άγνωστος
1618..Charhiopoli..Κατάλογος Π.Μέδικου..Οικισμός,Επισκοπή..80 κατ.
1655..Caropogli..Υπόμνημα..Οικισμός,Επισκοπή..
1670..Karyopoli..Elviya Celebi..Οκισμός, Επισκοπή..
1692..Cariopoli..Notta delle ville..Οικισμος, Επισκοπή..
1688..Cariopoli..Κωδικας Muazzo..Οικισμος,Επισκοπή..
1695..Cariopoli..Απογραφή Grimani ..Oικισμός,Επισκοπή..220
1700..Cariopoli..Κατάλογος Pacifico..Οικισμός,Επισκοπή..165 κατ.
1704..Cariopoli..Notizia Albreghetti..Οικισμος,Επισκοπή.........
1703-5..Villa Cariopoli ..Kατάστιχα Nani..,Οικισμός,Επισκοπή.........

Τα στοιχεία πήρα απο το βιβλίο του Κώστα Κόμη (βλ.ιστοσελίδα Πηγές)

1 Απριλίου 2008

Φωκάδες


Μία σπάνια οικογένεια, που έχει τις ρίζες της στην Καππαδοκία της Μικράς Ασίας.
Ο πλέον διάσημος της οικογενείας ο Νικηφόρος Φωκάς αυτοκράτωρ του Βυζαντίου.
Μέχρι τις μέρες μας υπάρχουν απόγονοι με τό ίδιο ή διαφορετικό επίθετο.
Δεν πρέπει να βρούμε τις ρίζες μας ;

30 Μαρτίου 2008

΄Ερευνα

Με σκοπό την αλήθεια ξεκινά μία συζήτηση που στόχο έχει να συγκεντρώσει στοιχεία, για δύο ιστορικές οικογένειες που είχαν ρόλους στην ιστορία της Καρυουπόλεως, και της Μάνης γενικώτερα.
Οποιος θεωρεί πως μπορεί κάτι να προσφέρει στήν λύση του πάζλ άς τό κάνει.