10 Δεκεμβρίου 2015

Ποιοί ήσαν οι Πελασγοί

inout.gr
Την προϊστορική εποχή-πολύ πιο πριν από εκείνη των γνωστών Ελληνικών φυλών (Ίωνες, Αχαιοί, Δωριείς, Αιολείς κλπ), όπως μας πληροφορούν πολλοί αρχαίοι συγγραφείς, στον χώρο της Μεσογειακής λεκάνης κατοικούσαν οι Πελασγοί καθώς και οι Λέλεγες με τους Κάρες που ήσαν και αυτοί πελασγικά φύλα.
Συγκεκριμένα οι Πελασγοί ήσαν ένας πανάρχαιος πολυπληθής λαός «διακυμαινόμενος καθ’ άπασαν έκτασιν ουχί μόνον της Ελλάδος, αλλά και της Ιλλυρίας, Ιταλίας, των πλησιοχώρων αυτής τόπων, της Μ. Ασίας, των νήσων του Αιγαίου κπλ», όπως μαθαίνουμε από την Εγκυκλοπαίδεια Ελευθερουδάκη, λήμμα «Πελασγοί».
Ο λαός αυτός ήτο τόσον ανήσυχος και τόσο συχνά μετακινείτο, ώστε από μεν τον Αριστοφάνη (Όρνιθες) ονομάζονται «Πελαργοί» (μεταναστευτικά πτηνά), από δε τον Πλάτωνα (Φαίδων) χαρακτηρίζονται «βάτραχοι» (μεταπηδούν εδώ κι εκεί).
Επίσης είναι βέβαιο ότι γνώριζαν πολύ καλά την ναυσιπλοα (Ο Ευσέβιος τους παρουσιάζει ως θαλασσοκράτορες).
Ειδικώς οι Αρκαδοπελασγοί – το σημαντικότερο, το πολυπληθέστερο, αλλά και το αρχαιότερο πελασγικό φύλο – μετανάστευσε σε πολλά μέρη της Μεσογείου και του Ευξείνου Πόντου. Εκαυχώντο οι ίδιοι μάλιστα ότι ήσαν οι μόνοι που επέζησαν μετά τον κατακλυσμό και ότι από αυτούς ξαναδημιουργήθηκε το ανθρώπινο γένος (την άποψη αυτή συμμερίζονται επιφανείς ιστορικοί της αρχαιότητος από τον Ηρόδοτο ως τον Θουκυδίδη και τον Ξενοφώντα.
Πολλοί πάλι Έλληνες (Όμηρος, Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Παυσανίας, Στράβων, Διόδωρος, Πλούταρχος κ.α.) αναφέρουν αποικίες Αρκαδοπελασγών στην Ιταλία (Οίτρωνες, Τυρρηνοί, Πευκέστες), την Κρήτη, την Λιβύη, την Μ. Ασία, τον Πόντο (Τραπεζούς), την Κύπρο, την Ρόδο, την Λευκάδα, την Ζάκυνθο, την Θεσσαλία, την Ήπειρο, την Τροία, την Λήμνο, την Ίβρο.
Επίσης Κρήτες πελασγοί και αιγαιοπελασγοί έφθασαν στη Μέση Ανατολή και εγκαταστάθησαν εκεί. Από αυτούς κατάγεται ο γνωστός λαός των Φιλισταίων: Πελασγοί=Πελεσέτ=Φιλισταίοι και τελικώς Πελεσάτι/Παλεσάτι=Παλαιστίνιοι.
Αργότερα οι Φιλισταίοι αναμείχθηκαν με το αραβικό στοιχείο.
Οι Πελασγοί δημιούργησαν έναν ξεχωριστό πολιτισμό, ενώ ορισμένοι τους θεωρούν και εφευρέτες της γραφής. Είναι γνωστά και τα πελασγικά «κυκλώπεια» ή «Λελέγεια τείχη».

[Παρέκβαση: Εδώ πρέπει να πούμε πως οι Λέλεγες, οι οποίοι θεωρούνται μαζί με τους Πελασγούς από τους αρχαιοτέρους κατοίκους της Ελλάδος, ταυτίζονται με τους Πελασγούς.
Η ταύτιση αυτή έχει επιβιώσει στη συνείδηση των Ελλήνων, οι οποίοι, όπως παρατηρεί η Άννα Δημητρίου στο βιβλίο της «ΠΕΛΑΣΓΟΙ», ονομάζουν τα πουλιά Πελαργούς (δηλ. Πελασγούς) και Λέλεκες (δηλ. Λέλεγες).
Ο Ηρόδοτος τους εξομοιώνει με τους Κάρες (κατά τον Φίλιππο εκ Συαγγέλων, οι Λέλεγες ήσαν οι πρώτοι κάτοικοι της Καρίας.
Υποτάχθηκαν όμως στους Κάρες και έγιναν δούλοι τους). Σημαντικότερα κέντρα Λελέγων αναφέρονται στην Μ. Ασία, Κυκλάδες, Αιτωλία, Ακαρνανία, Λοκρίδα και προπάντων στην Λακεδαίμονα, η οποία μάλιστα λεγόταν και Λελεγία και οι εκεί Λέλεγες κάτοικοι λογίζονταν αυτόχθονες. Μεγάλο επίσης κέντρο τους υπήρξαν τα Μέγαρα στα οποία έφθασαν κατά μια παράδοση από την Αίγυπτο, αλλά κατά νεότερες από τη Λοκρίδα.
Ήρωας τους ήταν ο Λέλεξ, για τον οποίον άλλοι ισχυρίζονται ότι ήτο αυτόχθων Λάκων, που ανέθρεψε τον Ευρώτα, κατ’ άλλους δε αυτόχθων της Λευκάδος, ο οποίος είχε υιό τον Τηλεβόα, κατά δε τον Παυσανία (Αττικά) ήταν υιός του Ποσειδώνος και της Λιβύης, κόρης του Επάφου (δηλ. Ελληνικής καταγωγής) και ήρθε από την Αίγυπτο (προφανώς από Ελληνική αποικία).
Πάντως τα ονόματα των Λελέγων που έχουν διασωθεί μέσα από την παράδοση είναι Ελληνικά
Ο Παυσανίας αναφέρει ορισμένα από αυτά (Ι,39,6 και ΙV,36,1 και ΙV,1,2):
Υιός του Λέλεγος (του Μεγαρέως) ήτο ο Κλήσων, ο οποίος είχε υιό τον Πύλα (κτίστη της Πύλου) και ο Πύλας είχε υιό τον Σκίρωνα. Κόρες του Κλήσσωνος ήσαν η Κλησσώ και η Ταυρόπολις. Επίσης ο Λάκων Λέλεξ είχε υιούς τον Μύλη και τον Πολυκάονα
Ο Όμηρος αναφέρει τους Λέλεγες ως συμμάχους των (Ελλήνων) Τρώων έχοντας ως βασιλέα τον Άλτι.
Το όνομα δε Λέλεξ προέρχεται από την Ελληνική ρίζα λεγ- που δηλώνει την εκφορά λόγου, την ομιλία.
Ο Λέλεξ ή οι Λέλεγες στο σύνολό τους, μπορούμε να υποθέσουμε ότι διέθεταν μεγάλη ικανότητα στο λόγο ή ασχολήθηκαν με τη γλώσσσα συστηματικά.
Ο Στράβων εικάζει για την ετυμολογία του ονόματος ότι η λέξη σχετίζεται με το λέγω=συλλέγω (μια από τις σημασίες του λέγω) διότι από παλιά ήσαν «σύλλεκτοι και μιγάδες».]


Στην ηπειρωτική Ελλάδα, οι Πελασγοί κατοικούσαν στο «πελασγικόν Άργος», δηλαδή την πεδινή Θεσσαλία, με πόλη την Λάρισσα, καθώς και την Ήπειρο, ενώ κύριο Θεό τους είχαν τον Δία, τον κατόπιν Δωδωναίο, όπως λέει ο Όμηρος: «Ζευ άνα, Δωδωναίε Πελασγικέ, τηλόθι, νέων» (Ιλ. ΙΙ 233). Επίσης είχαν διασπαρεί στην Θράκη, την Εύβοια, την Αττική (πελασγικά τείχη της Ακροπόλεως που έχτισαν οι Κραναοί), την Αργολίδα με πόλη πάλι την Λάρισσα, την Πελοπόννησο και δη την Αρκαδία και Αχαϊα. Πολλές περιοχές μάλιστα από τους κατοίκους τους Πελασγούς ονομάστηκαν «Πελασγία», όπως η Αρκαδία, η Λάρισσα, η νήσος Δήλος, η νήσος Λέσβος, αλλά και ολόκληρη η ηπειρωτική Ελλάς με την Πελοπόννησο.
fourakis-kea.com
Αποδείξεις περί των αυτοχθόνων Πελασγών....
Ήν γάρ και το των Πελασγών γένος Ελληνικόν εκ Πελοποννήσου αρχαίον…

8 Δεκεμβρίου 2015

Το κορινθιακό κράνος της άγνωστης πόλεως Τέμεσας!


Σχέση με τον Οδυσσέα!
Αναφορά για βρικόλακα!

Γράφει ο συγγραφέας κ. Γιώργος Λεκάκης,www.lekakis.com

Η πόλις Τέμεσα (1) / Τέμησσα (Temesa) / Τέμψα (2) (Tempsa) στο Βρέττιο (Βρούτιο) της Δυτικής Ιταλίας ήταν μια παναρχαιοτάτη ανεξάρτητη ελληνική πόλις, που αναφέρεται ακόμη και από τον Όμηρο («Οδ.», 6,84) καταρρίπτοντας το παραμύθι ότι ο αποικισμός της Ιταλίας από τους Έλληνες πρωτο-έγινε από Χαλκιδείς και Κυμαίους, μόλις τον 8ο αι. π.Χ.
Ήταν η πρώτη πόλις της Βρεττίας, μετά τον ποταμό Λάο.
Ήταν εξόχως οινοπαραγωγός και χαλκοπαραγωγός πόλη. (3)
Ιδρύθηκε από τους Αύσονες, γενάρχης των οποίων ήταν ο Αύσων, ο υιός του Οδυσσέως (ή του Ιταλού) και της Κίρκης (ή της Καλυψούς)!
Ήδη από τα τέλη του 6ου αι. π.Χ. επανεκτίσθη από τους Αιτωλούς, κατελθόντων υπό τον Θόαντα.
Προς την πόλι εταξίδευσε για εμπορικούς λόγους ο Μέντης, γιος του βασιλέως των Ταφίων, και φίλου του Οδυσσέως, Αγχιάλου.
«Πως είμαι γιος του Αγχίαλου πέτομαι του καστροπολεμάρχου.
Μέντη με λεν, κι οι καραβόχαροι Ταφιώτες μ’ έχουν ρήγα.
Εδώ έχω φτάσει με τους συντρόφους στο πλοίο μου.
Ταξιδεύω για τόπο αλλόγλωσσο, την Τέμεσα, στο πέλαο το κρασάτο,
στραφταλιστό να δώσω σίδερο, χαλκό να πάρω πίσω».
(4)
Φαίνεται, λοιπόν, πως οι Ταφίοι Επτανήσιοι (οι Μεγανησιώτες) (5) είχαν ήδη
στενούς εμπορικούς δεσμούς με την «άγνωστη» κρασοπόλη της ιταλικής χερσονήσου…
Στην πόλι υπήρχε τέμενος υπέρ του Αλύβα, (6) ήρωας εκ των συντρόφων του Οδυσσέως.
Αυτός εξελθών μετά των συντρόφων του στην πόλι εμέθυσε κι εβίασε μια παρθένο, γι’ αυτό και λιθοβολήθηκε από τους κατοίκους.
«Βρικολάκιασε», όμως, και περιερχόταν την χώρα, έβλαπτε τους ανθρώπους και επέφερε καταστροφές. Η Πυθία συμβούλευσε να του ιδρύσουν τέμενος προς εξιλασμό του και κατ’ έτος να του προσφέρουν την ωραιοτέρα παρθένο, για να ικανοποιεί τις ερωτικές του ανάγκες.
Σάτυροι ιερείς του τεμένους δια του χρησμού εκμεταλλεύονταν την ευπιστία των κατοίκων. Αυτό έμεινε γνωστό ως το «Τέμενος του Αλύβα» ή απλώς «του Ήρωος». Τον φόρο αυτό έπαυσε ο ολυμπιονίκης Εύθυμος, ο οποίος εφόνευσε τον βρυκόλακα και έλαβε σύζυγο την παρθένο.
Η πόλις υπήχθη στην Σύβαρι και εν συνεχεία στον Κρότωνα (και, ίσως, για ένα χρονικό διάστημα, στους Λοκρούς).
Την κατέκτησαν οι Βρέττιοι, τους οποίους με την σειρά τους, εκακοποίησε ο Αννίβας (216-202 π.Χ.) και εν συνεχεία οι Ρωμαίοι ίδρυσαν στην θέση αυτή αποικία (195 π.Χ).
Η πόλις κατελήφθη και υπό του Σπάρτακου.
Η πραγματική θέση της πόλεως δεν έχει βρεθεί ποτέ!
Άλλοι λένε ότι έκειτο στο άνω μέρος του Κόλπου της Αγ. Ευφημίας, άλλοι στο Torre di Nocere και άλλοι στο Torre Tavano.
Το πρώτο της νόμισμα ήταν ένα έγκοιλο, που κυκλοφόρησε σε συνδυασμό με τον Κρότωνα. (Σήμερα είναι πολύ σπάνιο). Αλλά η πόλις είναι γνωστή και από ένα άλλο νόμισμα που εξέδωσε, έναν ασημένιο στατήρα, περίπου το 450 π.Χ. (βάρους 8 γραμμ., διαμέτρου 19,1 χλστ.).
Εικονίζει ένα τρίποδο με πόδια που απολήγουν σε πόδια λιονταριού, με τρεις λαβές-δακτυλίδια και με δύο διπλές έλικες.
Εκατέρωθεν του τρίποδος υπάρχει από μια κνημίδα. Στην β΄ όψι, γράφει «ΤΕΜ» (και έτσι μαρτυράται η πόλις) και εικονίζεται κορινθιακό κράνος.
Ο διάσημος Γερμανός αντιγραφέας-πλαστογράφος, C. W. Becker (1772-1830)
έκανε ένα πολύ καλό αντίγραφο αυτού του νομισματικού τύπου, το 1828.
Οι μήτρες του έγιναν στα τέλη του 1827.
Αλλά έκανε λάθος στις λαβές (εικόνιζε μόνο μια λαβή στο κέντρο).
1 Μ’ αυτό το όνομα είναι γνωστή και μια άλλη πόλις, αλλά της Κύπρου, έχουσα άφθονα μεταλλεία χαλκού.
2 Βλ. Στρ. στ,255.
3 Βλ. Πλίν. “H.N.”14,8.
4 «Μέντης Αγχιάλοιο δαίφρονος εύχομαι είναι υιός, ατάρ Ταφίοισι φιληρέτμοισιν ανάσσω. νυν δ’ ώδε ξυν νηί κατήλυθον ηδ’ ετάροισιν πλέων επί οίνοπα πόντον επ’ αλλοθρόους ανθρώπους, ες Τεμέσην μετά χαλκόν, άγω δ’ αίθωνα σίδηρον» - βλ. Οδ. α,180-184.
5 Βλ. Γ. Λεκάκη «Αρχαία πρόσωπα και τοπωνύμια του Μεγανησίου», στην εφημ. «Ενημέρωση», 11.9.2005.
6 ή Αλίβας ή Λύκας.
Η πόλις υπήχθη στην Σύβαρι και εν συνεχεία στον Κρότωνα (και, ίσως, για ένα χρονικό διάστημα, στους Λοκρούς). (7)

Την κατέκτησαν οι Βρέττιοι, τους οποίους με την σειρά τους, εκακοποίησε ο Αννίβας (216-202 π.Χ.) και εν συνεχεία οι Ρωμαίοι ίδρυσαν στην θέση αυτή αποικία (195 π.Χ). Η πόλις κατελήφθη και υπό του Σπάρτακου.
Η πραγματική θέση της πόλεως δεν έχει βρεθεί ποτέ! Άλλοι λένε ότι έκειτο στο άνω μέρος του Κόλπου της Αγ. Ευφημίας, άλλοι στο Torre di Nocere (8) και άλλοι στο Torre Tavano.
Το πρώτο της νόμισμα ήταν ένα έγκοιλο, που κυκλοφόρησε σε συνδυασμό με τον Κρότωνα. (Σήμερα είναι πολύ σπάνιο). Αλλά η πόλις είναι γνωστή και από ένα άλλο νόμισμα που εξέδωσε, έναν ασημένιο στατήρα, περίπου το 450 π.Χ. (βάρους 8 γραμμ., διαμέτρου 19,1 χλστ.). Εικονίζει ένα τρίποδο με πόδια που απολήγουν σε πόδια λιονταριού, με τρεις λαβές-δακτυλίδια και με δύο διπλές έλικες. Εκατέρωθεν του τρίποδος υπάρχει από μια κνημίδα. Στην β΄ όψι, γράφει «ΤΕΜ»
(και έτσι μαρτυράται η πόλις) και εικονίζεται κορινθιακό κράνος. (9)
Ο διάσημος Γερμανός αντιγραφέας-πλαστογράφος, C. W. Becker (1772-1830) έκανε ένα πολύ καλό αντίγραφο αυτού του νομισματικού τύπου, το 1828.
Οι μήτρες του έγιναν στα τέλη του 1827. Αλλά έκανε λάθος στις λαβές (εικόνιζε μόνο μια λαβή στο κέντρο). (10)

7 Βλ. IACP, 72.
8 Βλ. Cosselin.
9 Βλ. Βασιλεία, 234, Garrucci pl. Cxvi, 27. Jameson 464.
10 Βλ. HN III, Garrucci, F. Carelli, 1812 και C. Cavedoni «Francisci Carellii Numorum italiae Veteris Tabulas CCII», Λειψία, 1850, σελ III και 97, και pl CLXXVI.


Pan Kartsonakis
kartson.blogspot.gr

7 Δεκεμβρίου 2015

Λελεγία-Λακεδαίμων-Μάινα...δια μέσου των αιώνων.

ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΑΝΗΣ
Από το βιβλίο του Κυριάκου Κάσση «Άνθη της Πέτρας
1.000.000 έτη
Προκάμβια απολιθωμένα οστά από γιγάντια ζώα στο Πάλυρο Μάνης (ευρήματά μου το 1987)
150.000 έτη
Παλαιολιθικά εργαλεία στην σπηλιά του Ακιώνα (ευρήματά μου το 1971). Ανθρώπινα οστά.
Εργαλεία στο άδυτο του Ναού του Ποσειδώνος στο Ταίναρο(ευρήματά μου το 1971)
7 5.000 π.χ.
Οστά, εργαλεία, αγγεία στην Αλεπότρυπα Δυρού.
5.000 1.300π.Χ.
Ιερόν Ηλίου στο Ταίναρο. Ακμή της Ταινάρου, μητρόπολης όλης της Μάνης. Κάτοικοι Μινύες και Λέλεγες.
1250
Ιερόν Γαιήχου Ταιναρίου που ταυτίστηκε με τον Ποσειδώνα στο Ταίναρο Ακμή Ταινάρου και Ιππόλας.
13 ος 11 οςαι. π.Χ.
Τυνδάρεως, Μενέλαος, Ορέστης, Τισαμενός.
11 ος π.Χ.
Επάνοδος των Ηρακλειδών στην Νότια Ελλάδα Δωριείς στη Λακωνική.
9 ος π.Χ.
Λυκούργος.
750 668 π.Χ.
Μεσσηνιακοί Πόλεμοι. Πολιτική ακμή της Σπάρτης.
550 π.Χ.
Α’ και Β’ Πελοποννησιακή Συμμαχία «Λανθάνουσα» Ηγεμονία της Σπάρτης στον Ελληνικό κόσμο από το 550 362 π.Χ.
490 480 π.Χ.
Περσικοί Πόλεμοι.
464 π.Χ.
Μεγάλος σεισμός στο Ταίναρο. Επανάσταση των Ειλώτων.
454 431 π.Χ.
Αμφισβήτηση της Ηγεμονίας της Σπάρτης στην Ελλάδα από την Αθήνα.
431 404 π.Χ.
Πελοποννησιακός Πόλεμος.
Ήττα της Αθήνας και αρχή της παρακμής του Αρχαίου Ελληνικού κόσμου.
370 369 π.Χ.
Αμφισβήτηση της Ηγεμονίας της Σπάρτης από την Θήβα. Εισβολή Επαμεινώνδα στην Λακωνική.
362 π.Χ.
Τέλος της Ηγεμονίας της Σπάρτης και αρχή της μεγάλης παρακμής του Ελληνικού Κόσμου.
338 π.Χ.
Εισβολή του Φιλίππου Β’ της Μακεδονίας στην Λακωνίας.
245 221 π.Χ.
Άγις και Κλεομένης. Εισβολή Αντιγόνου Δώσωνος της Μακεδονίας στη Λακωνική και αναχαίτισή του στον Λα.
210 195 π.Χ.
Νάβης. Εισβολή Ρωμαίων στην Λακωνική και καθορισμός να χωριστεί η Λακεδαίμονα από την παράλια Λακωνική (όπου και εγκατοίκησαν οι αριστοκρατικοί Λάκωνες). Η σημερινή Μάνη αυτονομείται.
140 π.Χ.
Προσάρτηση της Ελλάδας στη Ρώμη. Κοινό των Ελευθερολακώνων (140 21 π.Χ.).
21 π.Χ.
Επισημοποίηση του Κοινού των Ελευθερολακώνων από τον Αύγουστο Καίσαρα. Ευρυκλής του Λαχάρους. Μεγάλη ακμή της Καινήπολης Ταινάρου και όλης της Μάνης.
160 π.Χ.
Ο περιηγητής Παυσανίας περιπλέει τη Μάνη με σταθμό το Ταινάριο άλσος.
212 μ.Χ.
Ο Καρακάλλας προσδίδει τον τίτλο του «Ρωμαίου» στους πολίτες όλης της επικράτειας της Ρωμ. Αυτοκρατορίας.
468 μ.Χ.
Οι Βάνδαλοι αποκρούονται στην Καινήπολη.
553 535 μ.Χ.
Ο Βελισσάριος στρατολογεί άνδρες και οχυρώνει την Μάνη. Ιδρύει επισκοπή.
Συμβιβασμός Μανιατών με το Βυζαντινό κράτος για πάνω από έναν αιώνα.
Τέλος
6ου αι.
Σεισμοί καταστρέφουν την Καινήπολη και αναγκάζουν τους κατοίκους να ανεβούν σε υψηλότερες θέσεις.
7 ος 9 ος μ.Χ.
Πειρατεία Σαρακηνοί, Κίλικες κ.λ.π., λυμαίνονται τα παράλια.
Οι κάτοικοι μένουν σε πολύ ορεινές θέσεις.
Αποκοπή Μάνης από Βυζάντιο που συνεχώς ζητά φόρους.
Επανάσταση του Κοσμά, Αγαλλιανού κλπ. εναντίον στην Εικονομαχία κλπ. του Αυτοκράτορα.
783 μ.Χ.
Εκστρατεία Σταυρακίου εναντίον της Ελλάδας.
Β’ ήμισυ 9ου αι. μ.Χ.
Υποταγή των επαναστατημένων Ελλήνων και Σλάβων της Πελοποννήσου στον στρατηγό του Βυζαντίου Θεόκτιστο Βρυέννιο, εκτός των Σλάβων Εζεριτών και Μηλιγγών που κατέφυγαν και κατοίκησαν στον κεντρικό κορμό του Ταϋγέτου και υποτάχθηκαν στο Βυζάντιο στο τέλος του 9ου αιώνα.
907 μ.Χ.
Αναφέρεται στο Πατριαρχικό Αρχείο «Επισκοπή Μαΐνης» (για πρώτη φορά το όνομα Μαΐνη)
945 988 μ.Χ.
Νίκων ο «Μετανοείτε» στη Μάνη απεσταλμένος του Κράτους και της Εκκλησίας.
Χτίζονται δεκάδες εκκλησίες και ο χριστιανικός πληθυσμός αρχίζει να υπερτερεί του «Εθνικού» (=αντιβυζαντινού = αντίθετου στην Κεντρική Εξουσία)
1020 μ.Χ.
Εισάγεται ο «Βυζαντινός» αρχιτεκτονικός ρυθμός των «Τουρλωτού» (=με τρούλλο) εκκλησιών στην Μάνη, ενώ παράλληλα εξακολουθούν να χτίζονται και μονοκάμαρες του παλιού τύπου.
Β’ ήμισυ 11ου αι. μ.Χ.
Νικήτας ο μαρμαράς.
1254 μ.Χ.
Ο Βιλλαρδουίνος χτίζει ή επισκευάζει τρία κάστρα: Μυστρά, Μαίνης και Λεύκτρου.
Οι Μανιάτες εξακολουθούν να διαστέλλονται φυλετικά από τους εξελληνισμένους και εκχριστιανισμένους προ πολλού Σλάβους του Ταϋγέτου και της Β. Μάνης (Ζυγού και βορειότερα).
1263 1430
Ο Μυστράς έδρα βυζαντινού δεσπότη ή στρατηγού.
Κάθοδος στη Μάνη βυζαντινών προβλεπτών (Νίκλος, Νίκανδρος κλπ.).
Δεσποτεία των Παλαιολόγων και Καντακουζηνών στο Μυστρά.
Τούρκοι μισθοφόροι των Παλαιολόγων υπό τον Τουραχάν χτυπούν τον αντιφρονούντα Μανουήλ Καντακουζηνό Γκίνα στο Μυστρά.
1460
Άλωση του Μυστρά από τους Τούρκους.
Κάθοδος στην Μάνη νέου κύματος στρατιωτικών ευγενών.
1463
Αντίσταση των Μανιατών στους Τούρκους στο Πασσαβά.
1465- 66
Πρώτη προσπάθεια των Μανιατών για ανακατάληψη του Μυστρά και συντριβή της απ’ τον Ομέρ.
1470
Κάθοδος στο Οίτυλο του Νικηφόρου (;) Κομνηνού
1479 – 80
Επανάσταση του Κλαδά.
Συντριβή του τούρκικου στρατού υπό τον Αλή Μπούμικο το 1480.
1484
Ο Αχμέτ κατορθώνει να κυριεύσει τον Πασσαβά και να εγκαταστήσει εκεί την μοναδική τουρκική φρουρά στην Μάνη.
1499
Τελική αποτυχία της επανάστασης του Κλαδά
1500 40
Η Μάνη παραμένει αυτόνομη με μοναδική τουρκική παρουσία την φρουρά του Πασσαβά.
Η Μονεμβασιά πέφτει στους Τούρκους (1540).
1571 73
Ήττα των Τούρκων στην Ναύπακτο.
Επανάσταση της Μάνης και Παρνασσίδας με ενέργειες του Μακάριου Μελισσηνού. Η επανάσταση ναυαγεί.
1582
Επιστολές Μανιατών στον Πάπα για βοήθεια.
1583 1600
Συνεχείς πόλεμοι Μανιατών με τουρκικές φρουρές του περίγυρού τους.
1603
Επιστολές Μανιατών στο Δούκα του Νεβέρ για βοήθεια.
1605
Ο Ασλάν πασάς (Σιλαμπαχιάς) λεηλατεί τη Μάνη
1606 19
Έντονες κινήσεις Μανιατών Δούκα του Νεβέρ για Σταυροφορία των Ευρωπαίων υπέρ της Ελλάδας. Η κίνηση ναυαγεί λόγω ενάρξεως του 30ετούς πολέμου στην Ευρώπη.
1646 67
Συμμετοχή των Μανιατών στον Τουρκοβενετικό πόλεμο για την Κρήτη υπέρ των Βενετών.
1667
Αποτυχημένη επίθεση του Χασάν Μπαμπά στο Οίτυλο.
1667 68
Ο Λιμπεράκης Κοσμάς, 23 χρονών, διορίζεται διοικητής της Μάνης από το Σουλτάνο. Τούρκοι εισέρχονται φιλικά στη Μάνη και χτίζουν το κάστρο του Κελεφά και επισκευάζουν Ζαρνάτα και Πόρτο Κάγιο και τοποθετούν φρουρές μέσα.
1676 82
Στεφανόπουλοι εκπατρίζονται στην Ιταλία και αργότερα στην Κορσική.
1676 82
Ο Λιμπεράκης βγαίνει ξανά στο κούρσο και ξαναφυλακίζεται.
1684
Έναρξη Βενετοτουρκικού πολέμου για την Πελοπόννησο.
1685
Παράδοση φρουρίων της Μάνης στους Μανιάτες από τους Τούρκους.
1688
Ο Λιμπεράκης αναγνωρίζεται από τον Σουλτάνο Ηγεμόνας της Μάνης και η Μάνη Ηγεμονία.
1689 1715
Βενετοκρατία του Μοριά.
1715 18
Οι Τούρκοι ξαναπαίρνουν το Μοριά: Ζαρνάτα και Κελεφά υπό τουρκική φρουρά.
Η Μάνη αυτονομείται.
1768/69
Ο Παπάζωλης στην Μάνη. Επανάσταση των «Ορλωφικών».
1770
Επίθεση του Χ” Οσμάν στη Μάνη και καταστροφή του στο Τρικεφάλι.
1780
Ίδρυση μπεηλικιού της Μάνης. Μπέης ο Τζ.Κουτηφάρης.
Χαλασμός των κλεφτών Βενετσανάκη και Κολοκοτρώνη.
Οι Τούρκοι διώχνονται απ’τον Πασσαβά.
Τα όρια της Μάνης στον Λέϊμονα Γυθείου.
1792
Ο Κατσώνης και ο Ανδρούτσος δρουν στο Πόρτο Κάγιο.
Το εγκαταλείπουν και φεύγουν.
1797
Ο Ναπολέων στέλνει τους Στεφανόπουλους Δήμο και Νικολό στη Μάνη για να μελετήσουν πιθανότητες επανάστασης.
1800
Ο Ζαχαριάς με στήριξη του Τζ. Γρηγοράκη κάνει στρατηγείο στο Σκουφομύτη και κυριαρχεί στην υπόλοιπη Πελοπόννησο.
1805
Δολοφονία του Ζαχαριά στα Τσαίρια απ’τον Κουκέα.
1819
Ο Η.Χρυσοσπάθης μυεί στην Φιλική Εταιρεία τον μπέη της Μάνης, Πέτρο Μαυρομιχάλη.
1821
Οι Μανιάτες 17 Μάρτη ξεκινούν τον αγώνα, 22 Μάρτη εισβάλλουν στην Καλαμάτα και την απελευθερώνουν.
1826
Ο Ιμπραήμ αποκρούεται στη Βέργα του Αλμυρού και στο Διρό.
1826
Ο Ιμπραήμ αποκρούεται οριστικά στο Πολιτσάραβο (Πολυάραβο).
1828 31
Απελευθέρωση Καποδίστριας Φόνος του από Μαυρομιχάληδες.
1833
Οθωνική μοναρχία και οι πρώτες εξεγέρσεις της Μάνης.
1834
Μάχες Μανιατών με Βαβαρούς.
Ο Φέδερ εισάγει στην Φάλαγγα όσους Μανιάτες δέχονται να στηρίξουν τον Όθωνα, αυτοί και η οικογένειά τους.
Πολλοί Μανιάτες αποστατούν από το αντιοθωνικό μέτωπο και τάσσονται υπέρ του βαβαροκρατούμενου καθεστώτος.
Ίδρυση της Σπάρτης.
1848
Οι πρώτες βουλευτικές εκλογές. Εξέγερση στην Μεσσηνία.
1854
Ο «Θεσσαλικός» πόλεμος.
1862
Το κίνημα του Ν.Λεωτσάκου στις Κυκλάδες Εύβοια. Έξωση του Όθωνα.
1866 69
Συμμετοχή εθελοντών Μανιατών στις επαναστάσεις της Κρήτης.
1897
Ο άτυχος πόλεμος με την Τουρκία.
1903 13
Μακεδονικός Βορειοηπειρωτικός Αγώνας και Βαλκανικοί Πόλεμοι.
1919- 22
Ο Ελληνικός Στρατός κατοχεύει την Ιωνία.
Μικρασιατική καταστροφή.
1940
Ο Ελληνικός Στρατός υπό τον Δαβάκη αποκρούει στην Πίνδο την Ιταλική εισβολή.
1941 44
Γερμανοϊταλική Κατοχή και απελευθέρωση.
1945 50
Εμφύλιος.
Οι Μανιάτες φεύγουν ομαδικά απ’ τον τόπο τους.
1955-1965
Αρχή ερήμωσης.
Σταματά σιγά-σιγά ο παλιός τρόπος ζωής.
omorfimani.gr/

2015
Σταδιακή "επαναφορά" των Λελέγων, μέσον του Καιάδα....
έναρξη καινούργιου κύκλου....Ταίναρο, Αιγίλα, Πύριχος, Λάας, Γύθειον, Αμύκλες, Σπάρτη....
ΟΥ ΤΙ ΔΑΝΟΣ

26 Νοεμβρίου 2015

Γιατί στήν Σπάρτη δέν εὑρέθησαν ναοί;

Δέν ἀναρωτηθήκατε ποτέ γιατί δέν ἔχει μείνει κάποιο ἀρχαιολογικό εὕρημα στήν Σπάρτη;
Δέν εἶχε ναούς ἡ Σπάρτη;
Ἀγάλματα;
Μνημεῖα;
Εἶχε…
Ἁπλῶς «φρόντισε» ἕνας Ἑβραῖος Ἀββὰς νὰ τὰ ἐξαφανίσῃ, διαλύοντας τὰ πάντα.
Ὁ ἀββὰς λοιπὸν Μισὲλ Φουρμόντ, ἀπεσταλμένος τοῦ Λοδοβίκου ΙΕ’, ὥστε νὰ συλλέξῃ βυζαντινὰ χειρόγραφα, τὸ 1729, ἔφθασε στὴν Σπάρτη.
Χρειάστηκε 53 ἡμέρες γιὰ νὰ καταστρέψῃ τὰ πάντα!!!
Ἀκολουθεῖ ἡ ἐπιστολή του πρὸς τὸν κόμητα Maurepas…
Κύρος Μανούσκας

“επί 30 μέρες και πλέον 30, 40 και 60 εργάτες εκθεμελιώνουν, καταστρέφουν, εξαφανίζουν την πόλη της Σπάρτης.
Μου υπολείπονται 4 μονό πύργοι να καταστρέψω…
Προς το παρόν ασχολούμαι με την καταστροφή των τελευταίων αρχαιοτήτων της Σπάρτης. Καταλαβαίνετε (αποτείνεται στο Maurepas) τι χαρά δοκιμάζω(!).
Αλλά να η Μαντινεία, η Στυμφαλία, η Τεγέα και ιδιαίτερα η Νεμέα και η Ολυμπία αξίζουν την εκ βάθους εκθεμελίωση. (!!!!!!!!!)
Έκανα πολλές πορείες αναζητώντας αρχαίες πόλεις αυτής της χωράς και έχω καταστρέψει μερικές. Ανάμεσα τους την Τροιζηνα, την Ερμιόνη, την Τύρινθα (tyrins στο χειρόγραφο αντί tiryns), τη μισή ακρόπολη του Άργους, τη Φλιασιά, το φενέο…
Εισέδυσα στη Μάνη.
Εδώ και έξι εβδομάδες ασχολούμαι με την ολοκληρωτική καταστροφή της Σπάρτης!
Γκρεμίζοντας τα τείχη, τους ναούς της, μην αφήνοντας πέτρα στην πέτρα θα κάνω και την τοποθεσία της άγνωστη στο μέλλον, για να την ξανακάνω εγώ γνωστή.
Έτσι θα δοξάσω το ταξίδι μου.
Δεν είναι αυτό κάτι;”.

Και πιο κάτω:
“η Σπάρτη είναι η πέμπτη πόλη που κάτεσκαψα.
Δεν θέλω να αφήσω λίθο επί λίθου.
Δεν ξέρω αν υπάρχει στον κόσμο πράγμα ικανό να δοξάσει μια αποστολή περισσότερο από του να σκορπίσεις στους ανέμους τη στάχτη του Αγησιλάου, από το ανακαλύψεις τα ονόματα των εφόρων, των γυμνασιαρχών, αγορανόμων, φιλοσόφων, γιατρών, ποιητών, ρητόρων, διάσημων γυναικών, ψηφίσματα της Γερουσίας, τους νόμους του Λυκούργου.
Ασχολούμαι τώρα με την καταστροφή των βαθύτερων θεμελίων του ναού του Αμυκλαίου Απόλλωνα.
Θα κατέστρεφα και άλλους αρχαίους τόπους το ίδιο εύκολα, αν με άφηναν.
Τον πύργο τον γκρέμισα ολοκληρωτικά.”

Για την Τροιζήνα αναφέρει:
“γκρέμισα ότι απέμεινε από τα οχυρά και τους ναούς της.”.
Και με απίστευτη αφέλεια ομολογεί:
“από τους περιηγητές που προηγήθηκαν δεν θυμάμαι να τόλμησε κανείς να κατεδαφίσει πύργους και άλλα μεγάλα κτίρια!
Εγώ δεν μοιάζω με αυτούς που τρέχουν από πόλη σε πόλη για ιδούν.
Πρέπει να παίρνω χρήσιμα πράγματα”.

Και πώς δικαιολογείται;
Στις 20 Απριλίου 1730, ο Fourmont γράφοντας στον πρεσβευτή της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη Βιλλενεβέ, δικαιολογεί τους βανδαλισμούς του στην Σπάρτη σαν εκδίκηση, από την κακή απέναντί του συμπεριφορά των Μανιατών:
” Βρίσκομαι σε έναν φοβερό τόπο, στην περίφημη Μάνη.
Κακός λαός και είμαι ευτυχής που γλίτωσα.
Έφυγα από την βάρβαρη πατρίδα τους χωρίς να αποκομίσω τίποτα αξιόλογο, τίποτα για να βγουν τουλάχιστον τα έξοδά μου.
Για να ξεσπάσω, για να εκδικηθώ αυτό το σκλυλολόι, ρίχτηκα πάνω στην αρχαία Σπάρτη.
Δεν ήθελα να μείνει τίποτα από την πόλη που έκτισαν οι πρόγονοί τους.
Την έσβησα, την ανασκάλεψα, την ξεθεμελίωσα, δεν έμεινε λίθος επί λίθου”,

και συνεχίζει:
”Την ισοπέδωσα λοιπόν με κάθε επισημότητα.
Και αυτό προκάλεσε το θαυμασμό των Τούρκων, ενώ οι Έλληνες λύσσαξαν και οι Εβραίοι έμειναν κατάπληκτοι.
Είμαι ήσυχος,πολύ περισσότερο γιατί απόκτησα από το ταξίδι μου πράγματα ικανά να βοηθήσουν και να θαμπώσουν όλους τους σοφούς”.

Ολα τα ημερολογια, χειρογραφα και επιγραφες βρισκονται στην Βασιλικη Βιβλιοθηκη στο Παρισι.
Τετοια Ανθελληνικα καθιζηματα λυμαινονται τον πλανητη εως και σημερα.
Διοτι ο Ελληνισμος ειναι μια οικουμενικη εννοια, δεν συνορευει με κανεναν και δεν φυλακιζεται απο κανεναν.
Ο διεθνης Σιωνισμος λειτουργωντας παντα υπο το σκοτος προσπαθει απο αρχαιοτατων χρονων να πληγωσει την ανθρωποτητα.
Αυτη ειναι και η βασικη διαφορα μεταξυ των 2 εννοιων.
Ο Ελληνισμος προωθει την βελτιωση του ανθρωπου μεσω του πολιτισμου, της Γλωσσας, της Κριτικης σκεψης, της Δημοκρατιας.
Ο Σιωνισμος απο την αλλη αρεσκεται στην υποδουλωση και τον αφανισμο των ανθρωπων, ετσι δημιουργησε θρησκειες, ματαιοδοξια, πολιτικες ιδεολογιες ωστε να καταφερει να διαιρεσει τον ανθρωπο σε οσες περισσοτερες υποκατηγοριες μπορει με αποτελεσμα την χειραγωγηση του.
Δυστυχως γι αυτους το Φως δεν μπορει να υποκυψει στο σκοταδι.
Κλεινω με μια προταση του Αδαμαντιου Κοραη,
“Των Ιουδαίων το προς ημάς μίσος, υπερβαίνει και αυτό το τουρκικό μίσος»
φιλοσοφία κι ἔρευνα

ΦΙΛΟΝΟΗ
filonoi.gr/

21 Νοεμβρίου 2015

Πύλη κοσμική, μέσα από την οποία η ουράνια Αρμονία και το αείζωον φως κατέρχονται στον κόσμο.

Ξεκίνησαν τα έργα, του οδικού δικτύου Γυθείου Αρεοπόλεως, στην περιοχή του Πασαβά.
Όλα στον βωμό της, «καλύτερης εξυπηρέτησης» των μετακινήσεων.
Το αντίτιμο υπερβολικά βαρύ, όχι από την υλική άποψη, που διέπει τα πάντα στην σημερινή εποχή, αλλά από ιστορική και πολιτιστική.
Δεν θα είχα καμιά ένσταση για το έργο, άλλωστε οφείλουμε να ακολουθούμε την «πρόοδο».
Αν δεν ήταν το αντίτιμο βαρύ, και δεν εννοώ το κονδύλι του έργου, που μάλλον και αυτό βαρύ είναι, μπορεί και «υπερτιμολογημένο», αλλά δεν είναι η προτεραιότητα μου.
Η αγωνία μου είναι αλλού!
Η συγκεκριμένη παράκαμψη, σχεδιάστηκε, να περάσει πάνω ακριβώς από τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας πόλης Λάας.
Τι εστί Λάας;
Μια από τις αρχαιότερες πόλεις της Ελλάδας, με πρώτη γραπτή αναφορά από τον Όμηρο.
Που προϋπήρχε όμως και χιλιάδες χρόνια πριν, το δηλώνει η λατρεία του προστάτη της Απόλλωνα του Κάρνειου.
Η πόλις που είχε οικιστή τον Λάα.
Μια προκατακλυσμιαία πόλη, που είχε δώσει το όνομα της σε όλη την ευρύτερη περιοχή.
Που διατηρούσε εμπορικό λιμάνι, αλλά και αφετηρία αποικισμού.
Πιθανόν είναι η μητρόπολις και αποικία της η Τροία.
Η πόλη που έζησαν οι Διόσκουροι, αφού την κατέλαβαν, και ονομάσθηκαν «Λαπέρσες» για αυτό.
Η πόλη που επισκέφτηκε ο ΑχιλέαςΜια ακμάζουσα πόλη του κοινού των Ελευθερολακώνων.

Οι ηρωικοί Λάοι, αντισταθήκαν στον Φίλιππο των Μακεδόνα.
Σε έναν από τους λόφους της, οι «Φράγκοι» έκτισαν το κάστρο του «Πασσαβά», και την ισοπέδωσαν.
Αλλά και οι «Έλληνες» σήμερα, δεν πάνε πίσω, ακόμη χειρότερα…. την θάβουν.
Ακόμη δεν μπορώ να καταλάβω, τι μπορεί να προσφέρει μια παράκαμψη, ενός χιλιομέτρου, ίσως και λιγότερο, που συντομεύει τον δρόμο, κατά πεντακόσια μέτρα, και τον χρόνο του ταξιδιού κατά δύο λεπτά.
Είμαι αισιόδοξος, γιατί από ψηλά, η «Αθηνά», ο «Διόνυσος», ο «Ασκληπιός», η «Άρτεμις», και ο «Απόλλωνας ο Κάρνειος», Μαρτυρούν.
Ενώ από το «Αρενάειον» ο οικιστής Λάας αγρυπνά.
Στην συνείδηση μου παραμένει μια καταστροφή, αδικαιολόγητη, χωρίς αντίκρισμα.
Δικαιολογημένα, διότι έχω ερευνήσει, στο μέτρο του δυνατού αυτή την πόλη.
Παραθέτω φωτογραφίες, με τα ευρήματα, μέχρι στιγμής, στο περιθώριο του εγκληματικού έργου «Προόδου», 
Εγώ το λέω… σκοταδισμό.
Η λέξη Λάας ετυμολογικά, εκτός από πέτρα, σημαίνει στην αρχαία συλλαβική Πελασγική, και ουράνιο φωτεινό πνεύμα.
Ποτέ λοιπόν κανείς υλιστής, δεν γνωρίζει τις ιδιότητες και τις αντιδράσεις ενός πνεύματος.

Φωτογραφίες, και πληροφορίες μου έστειλε, ένας καλός Μανιάτης και αδελφικός φίλος ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΜΟΙΡΑΚΟΣ.
Σκάμα με ευρήματα
Εδώ αναπαύονταν κάποιος, μερικές εκατοντάδες χρόνια...
Πιθανόν η βρύση, που έδωσε το όνομα "Τουρκόβρυση" στην περιοχή.
Μετά από παρέμβαση μας πριν 2 χρόνια μετονομάσθει σε "Γαλακώ"




Αυτός είναι ένας από τούς 3-4 σκελετούς που βρέθηκαν μέχρι τώρα στα έργα στον Πασσαβά, όλοι χωρίς κεφάλι,....το έμαθε κανείς; γιατί άραγε;
(Καρατομημένοι από τούς Φράγκους κατακτητές, για να θυμόμαστε)
Κεραμεικά διάσπαρτα

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες. τα ευρήματα γυρνάνε τον χρόνο πολύ πίσω από την φραγκοκρατία,
 ήδη αποκαλύπτεται η Μυκηναϊκή εποχή

ΟΥ ΤΙ ΔΑΝΟΣ21 Νοεμβρίου 2015 - 4:41 μ.μ.
Πύλη κοσμική, μέσα από την οποία η ουράνια Αρμονία και το αείζωον φως κατέρχονται στον κόσμο.
Αυτό είναι η ουσία....
Τάλετον, Ταλεταν, Τάλε=Τηλε= από μακριά Ταν=Πατρίδα,,, Μακρινός Ηλίας λέγεται σημερα, μακρινός ήλιος, μακρινή πατρίδα,....Αυτό είναι το νόημα, και σχηματικά είναι το Λ. Λάας η αρχαιότατη πόλη προκατακλυσμιαία, εκεί που ο Ταΰγετος συναντά την θάλασσα του Λακωνικού. Αυτή την εποχή την θάβουν να μην μαθευτεί η αλήθεια, μάταια κάποιοι την ξέρουν. Υπάρχουν τόσα στοιχεία και θα αποκαλυφθούν "ωραία"= στον κατάλληλο χρόνο. Ο νοήμων άνθρωπος "γεννήθηκε" εκεί.

Η θεωρητική προσέγγιση του Λ... http://kariopoliskontostavlifokades.blogspot.gr/2010/12/blog-post_25.html

ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗΚΕ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΤΑΫΓΕΤΟΥ! Τι κρύβει το πανέμορφο βουνό- Όλα όσα δεν γνωρίζετε…
 ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ13.11.151 comment

Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για την Λάας, και σπολαύστε και φωτογραφίες με το υπέροχο τοπίο, που δυστυχώς θα παραμείνει ανάμνηση, εδώ.
1. Λάας μία εκ των αρχαιοτέρων Ελληνικών πόλεων
2. Πύριχος - Λάας - Οίτυλο
3. «Γαλακώ» το ταξίδι του γαλακτόχρωμου νερού της Λάας.