16 Ιανουαρίου 2018

Φαινομοιρίδες, οι "μινιφορούσες" Σπαρτιάτισσες της Αρχαιότητας.

Spartan running girl. Bronze statuette.
Spartan work, around 520 BC. British Museum
Her tunic reaches a little above the knee and her right shoulder is bare, as far as the breast.
Η γυναίκα ή το κορίτσι που φορά σχιστό φόρεμα με αποτέλεσμα να φαίνεται ο μηρός της· λέγεται κατεξοχήν για τις αρχαίες Σπαρτιάτισσες .
Ο Ξενοφώντας μας πληροφορεί, ότι οι υπόλοιποι Έλληνες και δη οι Αθηναίοι ονόμαζαν τις Λάκαινες "φαινομηρίδες", επειδή όταν γυμναζόντουσαν και συναγωνιζόντουσαν με τους άντρες, φορούσαν έξωμο χιτώνα κοντό μέχρι το γόνατο, άρραφο στα πλάγια, που τον συγκρατούσαν με περόνες που λεγόταν "περονήτις η περονατρίς" .
Όταν λοιπόν περπατούσαν η έτρεχαν σηκωνόντουσαν τα πλαϊνά του χιτώνα και φαινόντουσαν οι μηροί τους, γι' αυτό τις ονόμαζαν "φαινομηρίδες".
Η αρχαία Σπαρτιάτισσα, ήταν μια γυναίκα με πολλά προνόμια και ελευθερίες.
Από πολύ νέα γυμναζόταν μαζί με τους άντρες, εκπαιδευόταν στην μουσική και στην «ευφυά βραχυλογία», και μπορούσε να μιλάει σκωπτικά για όσους αμάρταναν και να εγκωμιάζει με ωδές τους άξιους.
Victor. Spartan female athlete. Antient Greek bronze statuette
Μεγάλωνε ήρωες, καλλιεργώντας τους την αγάπη για τα υψηλά ιδανικά, περνώντας τους μηνύματα ήθους, τιμιότητας, θάρρους, αυτοπειθαρχίας και φιλοπατρίας. 
Σύμφωνα με τον Πλούταρχο τολμηρή, αγέρωχη και αρρενωπή και μιλούσε ελεύθερα ακόμη και για τα σπουδαιότερα ζητήματα, «ήρχε δε εις τα του οίκου της απολύτως» και επεξέτεινε την ισχύ της και στα πολιτικά όταν οι άνδρες έλλειπαν στον πόλεμο.
Χαρακτηριστικός είναι ο χρησμός που έδωσε η πυθία στους Αιγιείς η όπου χαρακτηρίζει σαν τα τρία πιο όμορφα πράγματα στον κόσμο τα εξής Στράβων "Οι Ευβοείς": « Ίππον Θεσσαλικήν, Λακεδαιμονίην δε γυναίκα άνδρας θ' οι πίνουσι ύδωρ ιερής Αρεθούσης» τα Θεσσαλικά άλογα, τις Λακεδαιμόνιες γυναίκες και τους άντρες που πίνουν νερό από την ιερή κρήνη της Αρεθούσας.

Ο Αριστοφάνης περιγράφει την ομορφιά και την ρώμη τους στην "Λυσιστράτη" λέγοντας :
«Ω φιλτάτη Λάκαινα χαίρε, οίον το κάλλος, γλυκυτάτη, σου φαίνεται, ως δε ευχροείς, ως σφριγά το σώμα σου καν ταύρον άγχοις» στίχος 78,
που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει:
«χαίρε αξιαγάπητη γλυκύτατη Λάκαινα, που έχεις τέτοια ομορφιά, ώστε με το υπέροχο χρώμα σου και την σφριγηλότητα του σώματός σου ακόμη και ταύρο αγχώνεις».
Ο Αθήναιος λέει ότι: «κατά την Σπάρτην θαυμάζεται μάλλον ο κάλλιστος και γυνή η καλλίστη, καλλίστας γεννώσης της Σπάρτης τας γυναίκας»
στην Σπάρτη μπορούσε κανείς να θαυμάσει τους ομορφότερους άντρες αλλά και τις πιο όμορφες γυναίκες, διότι η Σπάρτη γεννούσε τις ομορφότερες.
Ο δε Όμηρος ονομάζει την Λακεδαίμονα "καλλιγύναικα", διότι εκεί οι γυναίκες είχαν κάλλος και ρώμη.
Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι επιβαλλόταν στις Σπαρτιάτισσες να κυκλοφορούν και γυμνές ανάμεσα στους νέους, ώστε να’ χουν κίνητρα να φροντίζουν το κάλλος του σώματός τους για να μπορούν να φέρνουν στον κόσμο όμορφα και υγιή παιδιά, και σχολιάζει :
«Η δε γύμνωσις των παρθένων ουδέν αισχρόν είχεν, αιδούς μεν παρούσης, ακρασίας δ' απούσης»
Η γύμνωση άλλωστε των παρθένων δεν είχε τίποτε το αισχρό, διότι συνυπήρχε με την ντροπή και έλλειπε κάθε ίχνος απρεπείας. Βίοι Παράλληλοι, Λυκούργος 14

Επιλογές από άρθρο της Σοφίας Παυλάκου
Eπιλογές, επεξεργασία, επιμέλεια δημοσιεύσεων/αναδημοσιεύσεων Πλωτίνος
mythagogia.blogspot.gr

4 Νοεμβρίου 2017

Το «Ιερό των Αμυκλών»: Από τα πιο σημαντικά, αινιγματικά και όμορφα μνημεία της Ελλάδας


Θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά, αινιγματικά και όμορφα, λόγω τοποθεσίας, μνημεία της χώρας. Το ιερό των Αμυκλών, περίπου 5 χλμ. νοτιοδυτικά της Σπάρτης, δεσπόζει στον λόφο της Αγίας Κυριακής, κοντά στον ομώνυμο οικισμό, μέσα σε ένα τοπίο που κόβει την ανάσα.
Στα δυτικά ο επιβλητικός όγκος του Ταΰγετου και ολόγυρα η πανοραμική άποψη της πεδιάδας του, προτείνουν με εύγλωττο τρόπο κάποιους από τους λόγους που η τοποθεσία επιλέχθηκε ήδη από την πρωτοελλαδική εποχή (περίπου 2200 π. Χ.) για οικισμό και μετά τον 12ο αι. π. Χ. για την ίδρυση του πιο σημαντικού λακωνικού ιερού της αρχαιότητας. Σημασία που, όπως δείχνουν οι νεότερες έρευνες, διατήρησε και την ύστερη αρχαιότητα.
«Με τα νέα δεδομένα των ερευνών, αποκαλύπτεται ότι τον 4ο αι. μ.Χ. το ιερό όχι μόνο υπήρχε αλλά άκμαζε. Αποκαλύψαμε όλη τη δυτική πλευρά του, που ήταν άγνωστη ως σήμερα, καθώς όλοι θεωρούσαν ότι η πλευρά αυτή ήταν απλώς ένα ανοιχτό πέρασμα προς το ιερό. Εκεί εντοπίστηκε η συνέχεια του περιβόλου και εντός του οικοδομήματα» αναφέρει ο αρχαιολόγος Δρ. Σταύρος Βλίζος, επίκουρος καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και συνυπεύθυνος, μαζί με τον καθηγητή Άγγελο Δεληβορριά, του ερευνητικού προγράμματος Αμυκλών που λαμβάνει χώρα στην περιοχή από το 2005.
Όμως τι είδους οικοδομήματα;
«Οικοδομήματα όπως υπάρχουν σε όλα τα ιερά, κυρίως κατά τη ρωμαϊκή εποχή», απαντά ο καθηγητής, συμπληρώνοντας ότι «όλα αυτά αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο τη μνημειακότητα του χώρου κατά τα ρωμαϊκά και υστερορωμαϊκά χρόνια, την οποία επιβεβαιώνουν και οι αρχαίες πηγές. Όπως για παράδειγμα ο Ημέριος, ο οποίος τον 4ο αι. μ.Χ. αναφέρει ότι θέλει να επισκεφτεί τη Σπάρτη, που είχε οικοδομηθεί με λαμπρά κτίρια, και να προσκυνήσει τον θεό στο Αμύκλαιο.
Τα οικοδομήματα αυτά της ύστερης αρχαιότητας, που ανακαλύφθηκαν τη διετία 2015-2016 και βέβαια πατάνε πάνω στην αρχαϊκή εποχή, αποδεικνύουν ότι, ως το τέλος της αρχαιότητας, η ζωή στην περιοχή ήταν σε ακμάζουσα μορφή, κάτι που προϋποθέτει και μια ευημερία γενικότερα της Σπάρτης και της Λακωνίας» τονίζει ο κ. Βλίζος.







Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
arxaia-ellinika.blogspot.gr

23 Οκτωβρίου 2017

Τότε που το Vachos Radio έστηνε πειρατικές βραδιές.....

Η απομαγνητοφωνημένη ραδιοφωνική εκπομπή "Οι Έλληνες στον κόσμο"

https://www.facebook.com/%CE%9F%CE%99-%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%97%CE%9D%CE%95%CE%A3-%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%9D-%CE%9A%CE%9F%CE%A3%CE%9C%CE%9F-GREEKS-IN-THE-WORLD-GRECI-NEL-MONDO-170402453051144/

Vachos Radio - Εκπομπή : Οι Έλληνες στον κόσμο.
Κυριακή 20/11/11 ώρα : 20:00
Θέμα εκπομπής : Πειρατεία στην Μανη

Πέτρο καλησπέρα, καλησπέρα Μαρία καλησπέρα και στους ακροατές μας.
Απόψε έχουμε την χαρά να σας παρουσιάσουμε έναν αξιόλογο ευαίσθητο και πνευματικό άνθρωπο, μια γλυκύτατη κυρία, την Κατερίνα Καριζώνη*.


Κα Καριζώνη μου επιτρέπεται να σας μιλάω στον Ενικό.
_ ......
Καλησπέρα Κατερίνα, είμαστε πολλοί χαρούμενοι, και περήφανοι στο vachos Radio που είσαι κοντά μας.
_ Καλησπέρα  σας.Χαίρομαι  που βρίσκομαι  μαζί  σας  απόψε  και  κυρίως  χαίρομαι  γιατί  βρίσκομαι  ανάμεσα  σε  μανιάτες.
Λύσε μου μια απορία, διάβασα πώς γεννήθηκες, μεγάλωσες και ζεις Θεσσαλονίκη.
Η Μάνη πώς προέκυψε;
_ Γεννήθηκα  και  ζω στη Θεσσαλονίκη  αλλά  κατάγομαι  απ΄τη μεριά του  πατέρα μου  από  τη  Μάνη  και συγκεκριμένα  από   τη Χαριά  . Νιώθω  όμως   μεγαλύτερη  εγγύτητα  προς   τη Μάνη  απ΄ ό,τι   προς  τη  Θεσσαλονίκη , τόσο  από  την  άποψη  του τaμπεραμέντου  -ίσως  γι΄ αυτό  να  φταίνε   τα  DNA  μου -,  όσο  και   από  τον  θαυμασμό  που  τρέφω  για  το  μεγαλείο   αυτού του  τόπου.
Το δεύτερο αναπόφευκτο ερώτημα είναι τι σε έκανε να ασχοληθείς με την ιστορία της πειρατείας, μοιάζεις ευαίσθητο και ρομαντικό άτομο;
 _ Μα  και  οι  πειρατές  ήταν  ονειροπόλοι  και   παράφοροι . Κυνηγούσαν  την περιπέτεια,  το  ταξίδι ,  την  ελευθερία   και   τελικά   το όνειρο . Βέβαια  αυτό  γινόταν  μέσα  από  βίαιους  τρόπους. Αλλά  και  οι  εποχές  που  έζησαν  και  έδρασαν  ήταν  γεμάτες  βία .
Καίει μέσα σου το κύταρο των Σασαριάνων απ ότι καταλαβαίνω…
_ Καίει  μέσα  μου  το  φως   των  Μανιατών  πειρατών.
Βλέπω ότι γνωρίζεις πολλά για ένα θέμα που λίγοι το γνωρίζουν αληθινά.
Ευκαιρία λοιπόν να μας φωτίσεις με τις γνώσεις σου.
Πρώτα απ όλα θέλω να μας, εξηγήσεις την διαφορά του πειρατή από τον κουρσάρο;
_ Πειρατής  είναι  αυτός  που   κουρσεύει  για  δικό  του   όφελος  .Κουρσάρος  είναι  ο  πειρατής  που  μισθώνεται  από  τις  μεγάλες  δυνάμεις  -συνήθως  σε  καιρό  πολέμου  για να  προκαλεί  δολιοφθορές  στους  εχθρούς  της  μισθώτριας  δύναμης.
Πες μας και για τους «λεβέντες»
_ Ήταν  κάτι  σαν  Ρομπέν  των  θαλασσών. Στην  περίοδο  του  επαναστατικού  αγώνα   του  έθνους  αποτέλεσαν  την  κλεφτουριά  της  θάλασσας. Δηλαδή  πειρατές  που ασκούσαν  αντίσταση  κατά  των  οθωμανών  .Ήταν   αγωνιστές  του  21.
Ξέρω πώς οι Ταινάριοι, είχαν μεγάλη οικειότητα με την θάλασσα.
Στα Αργοναυτικά αναφέρονται δεινοί κωπηλάτες…
Πιστεύεις πώς αυτό είναι η γενεσιουργός αιτία για την πειρατεία στην Μάνη;
_ Και  αυτό  αλλά  και  η  θέση  της  Μάνης  που  προσφέρεται  για  την πειρατεία , τόσο  από  γεωγραφική  άποψη,  όσο   και  εξαιτίας  της  φτωχής  και  άγονης  μανιάτικης  γης . Το  κυριότερο  όμως  είναι  ότι  στα  χρόνια  της  Τουρκοκρατίας  η Μάνη  υπήρξε  ελεύθερη . Αυτό  την  έκανε  πιο ελκυστική  στους  πειρατές  καθώς  τους   παρείχε  ασυλία  και  ελευθερία  κινήσεων.Η  Μάνη  ήταν  τότε   η  ελεύθερη  Ελλάδα .
Θα ήθελες να μας χρωματίσεις ….περίπου χρονικά τις σημαντικότερες εποχές που άνθισε η πειρατεία στην Λακωνική;Η ακμή της πειρατείας τόσο στην Μάνη , όσο και στο Αιγαίο ήταν ο 16ος 17ος και 18ος μέχρι το 1823 που ο Καποδίστριας απαγόρευσε επίσημα την πειρατεία στις ελληνικές θάλασσες .
Ο πλέον γνωστός μου πειρατής είναι ο Λυμπεράκης Γερακάρης….
Αυτός έχει περισσότερο ενδιαφέρον, και για τα αδέλφια μας στην Κορσική και την Σαρδηνία….επειδή από τα λίγα που γνωρίζω είναι ο υπεύθυνος για τα γεγονότα που δημιούργησαν την αιτία του αποικισμού το 1675..
_ Οι  Γερακάρηδες  ήταν  μεγάλοι  πειρατές   με  σημαντικότερο   τον  Λυμπεράκη  Γερακάρη   που  έγινε  πιο  γνωστός  εξαιτίας  της  πολιτικής  του  δράσης .Η   επαμφοτερίζουσα    τακτική  του   να  συμμαχεί  πότε  με  τους  Τούρκους  και  πότε  με  τους  Ενετούς , αλλά  και  η  προσωπική  του  βεντέτα  με  τους  Στεφανόπουλους  προκάλεσαν   μια  απ΄ τις  σοβαρότερες  περιπέτειες των   Μανιατών   του  Οιτύλου  εξαναγκάζοντάς  τους  να μεταναστεύσουν   στην  Κορσική. Τη συνέχεια  την  γνωρίζετε  βέβαια.
Γνωρίζεις φυσικά το όνειρο που έχουμε εδώ στο vachos Radio ….Φιλοδοξούμε να συμβάλλουμε στην επικοινωνία των απανταχού Ελλήνων, με αιχμή του δόρατος την εκπομπή «Οι Έλληνες στον κόσμο»..
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι γιατί το όνειρο μας φαίνεται ότι παίρνει σάρκα και οστά…
_ Είναι  πολύ  σημαντική  η  προσπάθειάς    και   θα  είμαι  πάντα    στη  διάθεσή  σας  για  οποιαδήποτε  βοήθεια  και  συμπαράσταση .
Να γυρίσουμε όμως στους Πειρατές και την πειρατεία…
Με μαγεύει προσωπικά…ίσως είναι η ανεξαρτησία, η περιπέτεια…ή μπορεί και το κύτταρο μου από την «μανογενια μου» τους Κουρσαριάνους..
Κατερίνα τι σημαίνει η σημαία των πειρατών….
_ Η  σημαία   με  την  νεκροκεφαλή  ήταν  η  σημαία  της  πανούκλας. Την  σήκωναν  στα  πλοία  για  να  αποτρέπουν  τα   άλλα  σκάφη   να  πλησιάσουν  το  δήθεν  «μολυσμένο»  καράβι.  Συνήθως  αυτό   ήταν  παραπλανητικό  απ΄την  μεριά  των  πειρατών   για  να  επιχειρήσουν   στη  συνέχεια   τα  ρεσάλτα .
Στην Μάνη έχουμε και την παγκόσμια πρωτοτυπία να γίνεται πειρατεία, και από την ξηρά….αληθεύει;
_ Σήμα  κατατεθέν   της  Μάνης  ήταν  οι  Κακαβούληδες  , δηλαδή  οι  πειρατές  της  στεριάς. Κούρσευαν  τα διερχόμενα   πλοία  απ΄ τις  ακτές  και  μάλιστα  υπήρχε  κι  ένα  ναυτικό  τραγούδι  που  προειδοποιούσε   όσους   έπλεαν  στα  νερά  της  Μάνης  ως  εξής.
Από τον  Κάβα  Ματαπά
Σαράντα  μίλια  μακριά
Κι  από  τον  Κάβο  Γκρόσσο
Σαράντα  κι  άλλο  τόσο
Κατι έχω ακούσει για μετακινούμενα κοπάδια με φώτα την νύχτα…για πές μας λεπτομέρειες…
 _ Ναι  . Οι  μανιάτες  πειρατές   της  στεριάς  κρεμούσαν  λάμπες  στα  κατσίκια   και  τα  μετακινούσαν  κοντά  στις  ακτογραμμές .  Μ΄αυτό  τον  τρόπο   έδιναν  την  εντύπωση  από μακριά    ότι     κάποιο  λιμάνι  υπήρχε   σ΄ εκείνο  το  σημείο  της  στεριάς    και  τα  πλοία  πλησίαζαν  για  να  ρίξουν  άγκυρα. Κι  έτσι   έπεφταν  πάνω   στα  βράχια .Μετά  βέβαια   τους  περίμεναν  οι  Κακαβούληδες.
Η Μάνη αποτελείται στον κεντρικό κορμό της από πατριές που μάλλον μετριούνται στα δάχτυλα των χεριών…Ποιες οικογένειες έχουν ασχοληθεί με την πειρατεία;
 _ Οι  Γερακάρηδες ,  οι Σασσαριάνοι, οι Ρόζοι, οι Ρίτσοι, οι Καλκανδήδες, ο  Μιχάλης  Μανιάτης , μεγάλος  πειρατής  της  Μάνης, οι  Τρουπάκηδες , ο  Μούρτζινος , ο Κολοκοτρώνης  πατέρας  και  γιος,  οι  Αραπάκηδες, οι  Μαυρομιχαλαίοι  είχαν  πειρατικά  παρακλάδια  , οι  Κουτσουλιέρηδες ακόμα  και  οι  Μπενάκηδες ,  απόγονοι  των  Γερακάρηδων  ήταν  πειρατές  ,  και  φυσικά  όλοι  οι  κάτοικοι της  Μέσα  Μάνης  που  ασκούσαν  πειρατεία  απ΄ τη  στεριά  δηλαδή  οι  Κακαβούληδες.
Να μιλήσουμε και ανοιχτα για την ιστορία….Μαυρομιχαλαίοι, και Γρηγοράκηδες…Λιμένι (Τσιπα) και Σκουτάρι (Παγανέα)…
Το Παγανέα μου φέρνει στον νού την έννοια του Ορμητηρίου…έσύ τι λές;
_ Πιθανόν  από  κει  να  είναι  και  η  λέξη   παγανιά, δηλαδή  ενέδρα ; Δεν  ξέρω  όμως  ακριβώς. Πάντως  στην  αρχαιότητα  στην  περιοχή  έχουμε  τους  Ναυαγιστές  που  ήταν  οι  πρόδρομοι των  Κακαβούληδων.
Μιλάμε για δύο πολύ ισχυρές πατριές  τον 17ο και 18ο αιώνα….κάτι μου λέει πώς τα κυριότερα έσοδά τους ήταν από την «πειρατεία» τι γνώμη έχεις για αυτό; 
_ Από  την  πειρατεία  και  από  την προστασία  στη  θάλασσα. Κι εδώ  πρέπει  να  σας  πω  ότι  στη  Μάνη  γινόταν  η  αγοραπωλησία   των  περίφημων  διαβατηρίων  προστασίας  που  τα  πουλούσαν  οι   Μαλτέζοι   σε  συνεργασία  με  τους  μανιάτες  οπλαρχηγούς  στους  καπετάνιους  των  πλοίων . Τα   διαβατήρια  αυτά  προστάτευαν  τους  κατόχους  τους   απ΄ τις  επιθέσεις  δυτικών  πειρατών  και  κόστιζαν  πενήντα  πιάστρα. ΄Ετσι  διασφάλιζε  κανείς   τότε   την  πλεύση  του  στα  πειρατικά  νερά  του Αιγαίου και  του Ιονίου.
Το θετικό είναι πώς τους θησαυρούς τους τους αφιέρωσαν στην πατρίδα…σε αντίθεση με τους σημερινούς «πειρατές» που κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Κουρσεύουν την πατρίδα και αφιερώνουν τους θησαυρούς στην «τσεπη» τους.
_ Αυτό  είναι  αλήθεια  γιατί  τότε  η  πειρατεία  συνδεόταν  με  τους  εθνικοαπελευθερωτικούς  αγώνες  .Το  1821   όλοι   οι  παράνομοι  πειρατές  του Αιγαίου    μετατράπηκαν  σε  οπλαρχηγούς  της  Επανάστασης  και  δώσαν  τα  χρήματα  και  τις  ζωές  τους  στον αγώνα. Ενώ  τώρα οι σύγχρονοι  πειρατές  όπως  τους  λες  κι  εσύ   ,  κρύβουν  τους  θησαυρούς  τους   σε   καταθέσεις  στην  Ελβετία  και  αφήνουν  φτωχό  και  ανυπεράσπιστο  το  έθνος.
Κατερίνα ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον;
_ Να γράψω  κι  άλλα  βιβλία  και  φυσικά  να  εγκατασταθώ  κάποια  στιγμή  στη  Μάνη.
Κατερίνα δεν έχω λόγια να σου εκφράσω την χαρά όλων μας που ήσουν μαζί μας.
Επιθυμία μας είναι να τα ξαναπούμε…
Θέλω να ζητήσω και την αρωγή σου στο όνειρό μας….
θέλω να πιστεύω πώς, από το δικό σου «λημέρι» η πειρατικά «λόζα», θα είσαι αρωγός στην φιλόδοξη προσπάθεια μας.
_ Με  όλη  μου  την  ψυχή .Κι  εγώ  σας  ευχαριστώ  πολύ  για  το  βήμα που  μου  δώσατε  και  την  ευκαιρία  να  μιλήσω  για  τους  προγόνους  μας   τους  πειρατές.
Κατερίνα σου ευχόμαστε ολόψυχα πάντα επιτυχίες…και μην ξεχνάς τους παππούδες μας Λακεδαίμονες…. «Αμες ποτ’ γέσομεθα πολλώ κάρωνες»
Εμείς θα γίνουμε πολύ καλύτεροι ….το οφείλουμε σε αυτούς στην Μάνη και στην Ελλάδα….
Ας σηκώσουμε την πειρατική σημαία στο άλμπουρο της ψυχής μας

*H Κατερίνα Καριζώνη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Σπούδασε οικονομικά. Είναι διδάκτορας των Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ.
Εξέδωσε πολλές ποιητικές ποιητικές συλλογές.
Ασχολήθηκε παράλληλα με την παιδική λογοτεχνία. Επίσης ασχολήθηκε και με την πειρατεία στην Μανη, εκδίδοντας το 2006 το μυθιστόρημα «Μεγάλο Αλγέρι»,και το 2009 το πειρατικό βιβλίο «Ο Μονόφθαλμος» και άλλες πειρατικές ιστορίες, και το μυθιστόρημα Ο χάρτης των ονείρων από τις ίδιες εκδόσεις το 2011.
Συνεργάζεται με διάφορα περιοδικά με κριτικές βιβλίου δοκίμια λογοτεχνικά κείμενα.
Το 2009 πήρε το βραβείο ΑΥΛΑΙΑ για το συνολικό της έργο.

19 Οκτωβρίου 2017

Ο Δίσκος τής Φαιστού & η Πελασγική μας γλώσσα.

Η έρευνα της Χαρίκλειας Κοσμαδάκη-Ζωγραφάκη για τόν δισκο τής Φαιστού & την Πελασγική μας γλώσσα.
Παρουσιάστηκε στο Ζ΄ Κρητολογικό συνέδριο
Έρευνα, σκηνοθεσια, παρουσίαση : Ανδριανός Μπεζούγλωφ
Μουσική : Τάκης Ταφ
Παραγωγή : Studio Ναυσίνοος 2017 All rights reserved

Ο Τάφος των Λακεδαιμονίων στην Αθήνα.

Οι νεκροί Σπαρτιάτες είναι σχεδόν βέβαιο ότι αποτελούσαν την σωματοφυλακή του βασιλιά Παυσανία, επί κεφαλής της Σπαρτιατικής δύναμης στον Πειραιά.
Ο τάφος των Λακεδαιμονίων στον αρχαίο Κεραμικό αποτελεί ένα από τα λίγα παραδείγματα πολυάνδριων που έχουμε από την αρχαιότητα των Ελλήνων και είναι ένας σπάνιος και από τους ελάχιστους γνωστούς τάφους Σπαρτιατών της κλασικής εποχής .
Ποιοι ήταν οι Σπαρτιάτες οπλίτες και τι αποστολή είχαν...
Οι Σπαρτιάτες που ετάφησαν στον Κεραμεικό σκοτώθηκαν το 403 π.Χ. στον Πειραιά, όπου, ως σύμμαχοι των Τριάκοντα Τυράννων, πολέμησαν τους Αθηναίους δημοκρατικούς (με αρχηγό τον Θρασύβουλο) που προσπαθούσαν να τους ανατρέψουν.
Σύμφωνα με τον Ξενοφώντα, Ελληνικά 2.4.33, οι Σπαρτιάτες που ήταν μαζί με τον βασιλιά τους, Παυσανία, εισήλθαν στο χώρο που είχαν στρατοπεδεύσει οι Αθηναίοι, οι οποίοι όμως δεν αιφνιδιάστηκαν και τους χτύπησαν.
Οι Σπαρτιάτες είχαν αρκετές απώλειες σε αυτή τη σύγκρουση, και ανάμεσα στους νεκρούς ήταν και δύο πολέμαρχοι, ο Χαίρων και ο Θίβραχος, καθώς και ένας Ολυμπιονίκης, ο Λακράτης.
Καθώς οι Σπαρτιάτες πολέμαρχοι ήταν συνέχεια με τον βασιλιά τους και οι Ολυμπιονίκες είχαν την τιμή να πολεμούν ακριβώς μπροστά του, οι νεκροί Σπαρτιάτες είναι σχεδόν βέβαιο ότι αποτελούσαν τη σωματοφυλακή του βασιλιά Παυσανία, επικεφαλής της σπαρτιατικής δύναμης στον Πειραιά.
Ο Ξενοφών λέει στη συνέχεια ότι οι νεκροί αυτοί ετάφησαν στον Κεραμεικό, “μπροστά στις πύλες (της πόλης)”.
Ο ομαδικός τάφος των Σπαρτιατών στον Κεραμεικό
Τον ομαδικό τάφο των Σπαρτιατών στον Κεραμεικό αναφέρουν και άλλοι αρχαίοι συγγραφείς, ανάμεσά τους και ο περιηγητής Παυσανίας (στις αρχαίες πηγές αναφέρεται ως “Τάφος των Λακεδαιμονίων”).
Συνολικά βρέθηκαν σε άριστη κατάσταση 23 σκελετοί Σπαρτιατών οπλιτών.
Οι Γερμανοί τακτοποίησαν τους σκελετούς των πολεμάρχων (είναι δύο πενηντάρηδες), του Ολυμπιονίκη (είναι ο μόνος σαραντάρης), ενώ όλοι οι άλλοι ήταν 20-25.
Πρόκειται για τους μοναδικούς σκελετούς που έχουμε από Σπαρτιάτες οπλίτες, πολεμάρχους αλλά και από Ολυμπιονίκη (στην ίδια τη Σπάρτη, δεν έχει βρεθεί ούτε ένα κόκκαλο από Σπαρτιάτη του 5ου αιώνα π.Χ.)
              
Στα πλευρά του πρώτου Σπαρτιάτη, αριστερά στη φωτογραφία, διακρίνεται ακόμη και ο σαυρωτήρας από το δόρυ που τον σκότωσε. Οι Σπαρτιάτες οπλίτες, ετάφησαν σε ύπτια στάση, και η κεφαλή τους ακουμπούσε πάνω σε λίθο, εν είδη μαξιλαριού. Οι άντρες ετάφησαν τυλιγμένοι τιμητικά με τη φοινικιδή τους (τον κόκκινο στρατιωτικό μανδύα τους) και κλαδιά ελιάς.

Ανάμεσά τους βρίσκονται και δύο Σπαρτιάτες πολέμαρχοι, ο Χαίρων και ο Θίβραχος και ένας Ολυμπιονίκης, ο Λακράτης.
Γνωρίζουμε τα ονόματά τους από την επιτύμβια επιγραφή που βρέθηκε στο μνημείο, (γραμμένη στο λακωνικό αλφάβητο) και μας είναι παράλληλα γνωστά και από τον Ξενοφώντα, βλ. περιγραφή της μάχης του Πειραιά, τον Μάιο 403 π.Χ., Ξενοφών, Ελληνικά: [2.4.33]
"ἐκεῖ δὲ ἔτυχον ἐξοπλιζόμενοι οἵ τε πελτασταὶ πάντες καὶ οἱ ὁπλῖται τῶν ἐκ Πειραιῶς. καὶ οἱ
μὲν ψιλοὶ εὐθὺς ἐκδραμόντες ἠκόντιζον, ἔβαλλον, ἐτόξευον, ἐσφενδόνων• οἱ δὲ Λακεδαιμόνιοι, ἐπεὶ αὐτῶν πολλοὶ ἐτιτρώσκοντο, μάλα πιεζόμενοι ἀνεχώρουν ἐπὶ πόδα• οἱ δ’ ἐν τούτῳ πολὺ μᾶλλον ἐπέκειντο. ἐνταῦθα καὶ ἀποθνῄσκει Χαίρων τε καὶ Θίβραχος, ἄμφω πολεμάρχω, καὶ Λακράτης
ὁ ὀλυμπιονίκης καὶ ἄλλοι οἱ τεθαμμένοι Λακεδαιμονίων πρὸ τῶν πυλῶν ἐν Κεραμεικῷ."

Το πολυάνδριον των Λακεδαιμονίων στον Κεραμικό
ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΞΕΝΟΦΩΝ ...
ΜΕΤΑΦΟΡΑ-ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Μτφρ. Ρ. Ρούφος. [1966] 2000. Ξενοφώντος Ελληνικά. Ι–ΙΙ. Αθήνα: Ωκεανίδα. [1η έκδ. Αθήνα: Γαλαξίας].
... Οι Τριάντα αποτραβήχτηκαν στην Ελευσίνα, ενώ οι Δέκα, μαζί με τους αρχηγούς του ιππικού, ανέλαβαν τη διοίκηση των ολιγαρχικών. Ανάμεσά τους επικρατούσε μεγάλη αναταραχή κι αμοιβαία δυσπιστία: ακόμα κι οι ιππείς διανυκτέρευαν στο Ωδείο έχοντας και τ' άλογα και τις ασπίδες τους, κι από καχυποψία περιπολούσαν κοντά στα τείχη ολονυχτίς με τις ασπίδες και κατά τα ξημερώματα με τ' άλογα, με τον αδιάκοπο φόβο ότι θα τους επιτεθούν επαναστάτες. Τούτοι πάλι, που ήταν πια πολλοί και κάθε λογής, έφτιαχναν μεγάλες ασπίδες ―άλλοι από ξύλο κι άλλοι από καλάμια― και τις γυάλιζαν. Έδωσαν και την υπόσχεση ότι σ' όσους πολεμούσαν στο πλευρό τους, και ξένοι να 'ταν, θα τους έδιναν φορολογική ισοτιμία με τους Αθηναίους. ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Πριν περάσουν δέκα μέρες, έχοντας συγκεντρώσει πολλούς οπλίτες και πολύ ελαφρύ πεζικό ―καθώς κι εβδομήντα περίπου ιππείς― άρχισαν να βγαίνουν από τον Πειραιά γι' ανεφοδιασμό, να μαζεύουν ξυλεία κι οπωρικά και να ξαναγυρίζουν στον Πειραιά για να περάσουν τη νύχτα.
Από τη μεριά της Αθήνας ωστόσο δεν έβγαιναν άλλοι ένοπλοι παρά μόνο οι ιππείς, που κάθε τόσο αιχμαλώτιζαν επιδρομείς από την παράταξη του Πειραιά και χτυπούσαν και το πεζικό τους.
Μια φορά συνάντησαν μερικούς Αιξωνείς που πήγαιναν στα χωράφια τους για τροφές, κι ο αρχηγός του ιππικού Λυσίμαχος τους έσφαξε ― παρ' όλες τις ικεσίες τους και παρ' όλη τη δυσαρέσκεια πολλών ιππέων.
Σ' αντίποινα οι επαναστάτες σκότωσαν έναν ιππέα, τον Καλλίστρατο από τη Λεοντίδα φυλή, που 'χαν πιάσει έξω από την πόλη. Άλλωστε είχαν πάρει πια πολύ θάρρος, τόσο που έκαναν επιθέσεις και στα τείχη της Αθήνας. (Ίσως ν' αξίζει ν' αναφερθεί και τούτο σχετικά με τον μηχανικό των Αθηναίων: όταν έμαθε πως οι επαναστάτες είχαν σκοπό να φέρουν τις πολιορκητικές τους μηχανές από τον φαρδύ δρόμο του Λυκείου, πρόσταξε όλα τα κάρα να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες πέτρες και να τις ρίξουν σ' όποιο σημείο του δρόμου ήθελαν ― κι η καθεμιά τους προκάλεσε αργότερα μεγάλες δυσκολίες στον εχθρό.)
Οι Τριάντα, από την Ελευσίνα ―και παράλληλα οι Τρεις Χιλιάδες από την Αθήνα―, έστειλαν πρέσβεις στη Λακεδαίμονα να ζητήσουν βοήθεια, λέγοντας ότι οι δημοκρατικοί είχαν ξεσηκωθεί εναντίον των Λακεδαιμονίων.
Ο Λύσανδρος λογάριασε πως γρήγορα μπορούσαν ν' αναγκάσουν τους επαναστάτες να συνθηκολογήσουν, αν τους πολιορκούσαν από στεριά κι από θάλασσα και τους στερήσουν τον ανεφοδιασμό· φρόντισε λοιπόν να δοθούν στους ολιγαρχικούς εκατό τάλαντα δανεικά, καθώς και να διοριστεί ο ίδιος αρμοστής για τη στεριά κι ο αδελφός του Λίβυς ναύαρχος.
Αυτός πήγε στην Ελευσίνα και βάλθηκε να στρατολογεί πολλούς Πελοποννησίους οπλίτες, ενώ ο ναύαρχος φύλαγε από τη μεριά της θάλασσας φροντίζοντας να μην μπαίνει κανένα πλοίο μ' εφόδια για τους επαναστάτες.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι γρήγορα ήρθε η σειρά των επαναστατών να βρεθούν σε δύσκολη θέση, ενώ απ' την άλλη πλευρά η επέμβαση του Λυσάνδρου έδινε πάλι θάρρος στους ολιγαρχικούς. Καθώς όμως τα πράγματα έπαιρναν αυτή την τροπή, ο βασιλιάς Παυσανίας ζήλεψε τον Λύσανδρο, ότι αν πετύχαινε τον σκοπό του και δόξα θα κέρδιζε και δική του θα 'κανε την Αθήνα.
Έπεισε λοιπόν τρεις από τους εφόρους και ξεκίνησε μ' ένα εκστρατευτικό σώμα· τον ακολούθησαν κι όλοι οι σύμμαχοι εκτός από τους Βοιωτούς και τους Κορινθίους, που έλεγαν ότι θα το θεωρούσαν παραβίαση των όρκων τους να επιτεθούν στους Αθηναίους, μια και τούτοι δεν έκαναν τίποτε αντίθετο με τις συνθήκες. (Στην πραγματικότητα κρατούσαν αυτή τη στάση, επειδή πίστευαν πως οι Λακεδαιμόνιοι ήθελαν να εξασφαλίσουν για τους εαυτούς τους τα εδάφη των Αθηναίων.)
Ο Παυσανίας στρατοπέδευσε στο λεγόμενο Αλίπεδο, κοντά στον Πειραιά· διοικούσε ο ίδιος το δεξιό κέρας, κι ο Λύσανδρος με τους μισθοφόρους του κρατούσε το αριστερό.
Ο Παυσανίας έστειλε πρέσβεις στους επαναστάτες, μηνώντας τους να πάνε στα σπίτια τους· καθώς αυτοί δεν υπάκουσαν, έκανε επίθεση ―ίσα ίσα για τα προσχήματα, για να μη δείξει τις καλές διαθέσεις που είχε απέναντί τους― και κατόπιν υποχώρησε άπρακτος.
Την άλλη μέρα πήρε δύο τάγματα Πελοποννησίων και το αθηναϊκό ιππικό τριών φυλών και προχώρησε ως τον «Κωφό Λιμένα» εξετάζοντας από ποια μεριά θα 'ταν πιο εύκολο ν' αποκλειστεί ο Πειραιάς με τείχος.
Την ώρα που έφευγε ωστόσο τον χτύπησαν μερικοί από τους εχθρούς, πράγμα που τον ενόχλησε· οργισμένος πρόσταξε το ιππικό να κάνει μια γοργή επέλαση, και τις δέκα νεότερες κλάσεις του πεζικού ν' ακολουθήσουν· ο ίδιος πήγε ξοπίσω τους με την υπόλοιπη δύναμη.
Σκότωσαν κοντά στους τριάντα ελαφρούς πεζούς του εχθρού και καταδίωξαν τους άλλους ως το θέατρο του Πειραιά. ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Εκεί όμως έτυχε να εξοπλίζονται όλοι οι πελταστές κι οι πεζοί των επαναστατών· το ελαφρύ πεζικό τους όρμησε αμέσως κι άρχισε να ρίχνει ακόντια, δόρατα, βέλη και πέτρες, πληγώνοντας πολλούς Λακεδαιμονίους και πιέζοντάς τους τόσο, που εκείνοι άρχισαν να υποχωρούν βήμα βήμα, ενώ οι άλλοι ενίσχυαν την αντεπίθεση.
Τότε σκοτώθηκε ο Χαίρων κι ο Θίβραχος, πολέμαρχοι κι οι δύο, καθώς κι ο ολυμπιονίκης Λακράτης κι άλλοι Λακεδαιμόνιοι ― που βρίσκονται θαμμένοι μπροστά στις πύλες, στον Κεραμεικό.
Βλέποντας αυτά ο Θρασύβουλος κι οι άλλοι οπλίτες έτρεξαν σ' ενίσχυση και παρατάχτηκαν γοργά μπροστά στους άλλους, σ' οχτώ σειρές βάθος.
Ο Παυσανίας βρέθηκε κάτω από μεγάλη πίεση κι υποχώρησε κάπου τέσσερα πέντε στάδια πιο μακριά, κοντά σ' έναν λόφο, απ' όπου παρήγγειλε στους Λακεδαιμονίους και στους υπόλοιπους συμμάχους να προχωρήσουν προς το μέρος του.
Από κει, ανασχηματίζοντας το πεζικό του σε μεγάλο βάθος, κατευθύνθηκε καταπάνω στους Αθηναίους, που στάθηκαν και πολέμησαν σώμα με σώμα· τελικά όμως άλλους έριξε στους βάλτους των Αλυκών κι άλλους ανάγκασε να υποχωρήσουν, σκοτώνοντας κάπου εκατόν πενήντα.
Ο Παυσανίας έστησε τρόπαιο και γύρισε στο στρατόπεδο.
Ωστόσο όχι μόνο δεν θύμωσε με τους επαναστάτες, αλλά τους μήνυσε κρυφά να στείλουν πρέσβεις στον ίδιο και στους εφόρους που τον συνόδευαν, δασκαλεύοντάς τους τι έπρεπε να πουν· κι εκείνοι τον άκουσαν.
Ταυτόχρονα βάλθηκε να διχάσει τους ολιγαρχικούς της Αθήνας, παραγγέλλοντας να μαζευτούν όσο γινόταν περισσότεροι, να παρουσιαστούν στο στρατηγείο του και να δηλώσουν ότι δεν έχουν καμιά διάθεση να πολεμούν την παράταξη του Πειραιά, παρά θέλουν να συμφιλιωθούν μαζί της και να μείνουν όλοι μαζί φίλοι των Λακεδαιμονίων.
Αυτά τ' άκουσε μ' ευχαρίστηση κι ο έφορος Ναυκλείδας. (Σύμφωνα με τη συνήθεια των Λακεδαιμονίων να εκστρατεύουν μαζί με τον βασιλιά και δύο έφοροι, είχε έρθει τώρα αυτός κι άλλος ένας ― κι οι δυο τους υποστήριζαν τον Παυσανία κι όχι τον Λύσανδρο.)
Έτσι προθυμοποιήθηκαν να στείλουν στη Λακεδαίμονα τους αντιπροσώπους των επαναστατών που έφερναν τις προτάσεις για ειρήνη με τους Λακεδαιμονίους, καθώς και δύο ιδιώτες από την παράταξη της Αθήνας, τον Κηφισοφώντα και τον Μέλητο.
Αφού όμως ξεκίνησαν αυτοί για τη Λακεδαίμονα, έστειλαν αντιπροσώπους κι οι επίσημοι κυβερνήτες της Αθήνας, λέγοντας ότι είναι έτοιμοι να παραδοθούν οι ίδιοι και να παραδώσουν και τα τείχη τους στην απόλυτη διάκριση των Λακεδαιμονίων· είχαν όμως την απαίτηση, δήλωναν, μια και οι επαναστάτες έλεγαν πως είναι φίλοι των Λακεδαιμονίων, να παραδώσουν κι εκείνοι τον Πειραιά και τη Μουνιχία.
Αφού τους άκουσαν όλους οι έφοροι κι η Συνέλευση, έστειλαν στην Αθήνα μια δεκαπενταμελή αντιπροσωπεία μ' εντολή να συνεργαστεί με τον Παυσανία για συμφιλίωση με τους καλύτερους δυνατούς όρους. Με τη μεσολάβησή τους συμφιλιώθηκαν οι Αθηναίοι και συμφώνησαν να ζήσουν στα σπίτια τους ― όλοι εκτός από τους Τριάντα, τους Έντεκα και τους δέκα πρώην άρχοντες του Πειραιά· τέλος αποφασίστηκε πως όποιος από τους ολιγαρχικούς φοβόταν, θα πήγαινε να ζήσει στην Ελευσίνα.
Αφού τέλειωσαν αυτά ο Παυσανίας αποστράτευσε τις δυνάμεις του, ενώ οι επαναστάτες ανέβηκαν με τα όπλα τους στην Ακρόπολη κι έκαναν θυσία στην Αθηνά.
Όταν κατέβηκαν, οι στρατηγοί συγκάλεσαν Συνέλευση όπου μίλησε ο Θρασύβουλος:
«Εσάς, που ανήκετε στην ολιγαρχική παράταξη», είπε, «σας συμβουλεύω να καταλάβετε ποιοι είστε ― και θα καταλάβετε καλύτερα, αν καθίσετε να σκεφτείτε τι είναι που σας κάνει τόσο υπεροπτικούς, ώστε να θέλετε να μας εξουσιάζετε.
Τάχα είστε περισσότερο δίκαιοι;
Μα ο λαός ποτέ δεν σας αδίκησε για χρηματικό συμφέρον, κι ας είναι πιο φτωχός από σας ― ενώ εσείς, οι πιο πλούσιοι απ' όλους, έχετε κάνει πολλές κακοήθειες για το κέρδος.
Αφού λοιπόν δεν σας διακρίνει δικαιοσύνη, σκεφτείτε μήπως έχετε λόγο να καμαρώνετε για την παλικαριά σας.
Αλλά τι καλύτερο κριτήριο υπάρχει, από το πώς πολεμήσαμε αναμεταξύ μας;
Ή μήπως θα πείτε ότι μας ξεπερνάτε σ' εξυπνάδα ― εσείς που είχατε και τείχη και όπλα και χρήματα, και τους Πελοποννησίους για συμμάχους, κι όμως νικηθήκατε από μας που τίποτα δεν είχαμε απ' αυτά;
Τάχα νομίζετε ότι πρέπει να υπερηφανεύεστε για την υποστήριξη των Λακεδαιμονίων;
Γιατί;
Όπως παραδίδει κάποιος δεμένο από τον λαιμό ένα σκυλί που δαγκώνει, έτσι κι εκείνοι σας παραδώσαν στον αδικημένο τούτο λαό, πριν σηκωθούν να φύγουν
― Όμως από σας, φίλοι, ζητάω να μην παραβείτε κανέναν από τους όρκους που δώσατε.
Ίσα ίσα, κοντά στις άλλες αρετές σας να δείξετε ότι είστε και πιστοί στον όρκο σας και θεοφοβούμενοι!»
Αυτά είπε κι άλλα παρόμοια, κι ότι δεν πρέπει να υπάρξει καμιά αναταραχή, παρά να εφαρμοστεί το παλιό πολίτευμα· κατόπιν διέλυσε τη Συνέλευση.
Εκείνο τον καιρό διόρισαν άρχοντες και ξανάρχισαν ομαλή πολιτική ζωή.
Αργότερα ωστόσο, μαθαίνοντας ότι οι ολιγαρχικοί της Ελευσίνας στρατολογούσαν ξένους μισθοφόρους, έκαναν γενική επιστράτευση εναντίον τους.
Τους στρατηγούς των ολιγαρχικών τους σκότωσαν όταν παρουσιάστηκαν για διαπραγματεύσεις, στους άλλους όμως έστειλαν φίλους και συγγενείς τους που τους έπεισαν να συμφιλιωθούν.
Τότε πήραν όρκους ότι στ' αλήθεια δεν θα κρατήσουν κακία αναμεταξύ τους, και σήμερα ακόμα ζουν όλοι μαζί σαν συμπολίτες κι οι δημοκρατικοί έχουν τηρήσει πιστά τους όρκους τους....
Αποτύπωση του Τάφου των Λακεδαιμονίων στον Κεραμικό
Οι Γερμανοί αρχαιολόγοι που ανέσκαψαν τον ομαδικό αυτόν τάφο, εκτός από τους σκελετούς βρήκαν και επιτύμβια στήλη με μια επιγραφή -τα γράμματά της ήταν στο λακωνικό αλφάβητο, και όχι σε αυτό που χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι- που καταγράφει τα ονόματα του Θίβραχου και του Χαίρωνα, με την ένδειξη “πολέμαρχος” δίπλα στο κάθε όνομα, καθώς και το γράμμα Λ, που ίσως είναι ό,τι απέμεινε από το όνομα του Ολυμπιονίκη Λακράτη.
Οι Σπαρτιάτες είχαν ταφεί με σεβασμό: οι σκελετοί τους δεν είχαν σημάδια νεκρικής ακαμψίας και είναι πιθανόν ο κάθε Σπαρτιάτης να είχε τυλιχθεί σφιχτά στη φοινικίδα (πορφυρός μανδύας) του.
Στις ταφές δεν βρέθηκαν κτερίσματα, κάτι που είναι σύμφωνο με τη νομοθεσία του Λυκούργου που απαγόρευε τα κτερίσματα στους σπαρτιατικούς τάφους.
Ήδη από το 1915, οι Γερμανοί αρχαιολόγοι δημοσιοποίησαν το συγκλονιστικό αυτό εύρημα (πρώτο επιστημονικό δημοσίευμα από τον A. Brueckner).
Στη συνέχεια, το 1937, ο ανθρωπολόγος E. Breitinger, δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία από τη μελέτη του σκελετικού υλικού των Σπαρτιατών.
Ήταν όλοι τους πολύ ψηλοί, με τα δεδομένα εκείνης της εποχής, αφού είχαν μέσο όρο ύψους 1.70 εκ. Κανένας δεν ήταν κάτω από 1.60 εκ., και τρεις που είχαν ύψος αντίστοιχα 1.78, 1.81 και 1.85, θα πρέπει να θεωρούνταν “γίγαντες” από τους άλλους Έλληνες!
( Σ.Σ.......Οι σημερινοί «αρχαιολόγοι» θεωρούν κοντούς του Έλληνες κατά την αρχαιότητα...συγκριτικά με σήμερα ...Φυσικά όχι με τούς άλλους λαούς της εποχής , δηλαδή αυτό που είναι και το σημαντικό συγκριτικό στοιχείο ...! )
Αργότερα, αναφορές για τους σκελετούς των Σπαρτιατών γίνονταν σε εξειδικευμένα άρθρα για τον Τάφο των Λακεδαιμονίων στον Κεραμεικό.
Το πιο πρόσφατο δημοσίευμα είναι της Dr Jutta Stroszeck, “Το Μνημείο των Λακεδαιμονίων στον Κεραμεικό” στον τόμο, Πόλεμος-Ειρήνη και Πανελλήνιοι Αγώνες, Αθήνα 2013, σελίδες 381-402. Όμως, το εύρημα αυτό απουσιάζει από βιβλία και άλλα δημοσιεύματα για την αρχαία Ελλάδα, ή ακόμη και την αρχαία Σπάρτη, με αποτέλεσμα να είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό.
Κάθε σκελετός είχε μια πέτρα πίσω από το κρανίο, που σύμφωνα με τους αρχαιολόγους στήριζε ένα μαξιλάρι.
Όμως, οι τρεις σκελετοί στη φωτογραφία 2 είναι και οι μόνοι που έχουν δύο πέτρες ως προσκέφαλο, αντί για μια. Αυτό, μαζί με το γεγονός ότι δύο από τους τρεις εικονιζόμενους νεκρούς ήταν και οι μεγαλύτεροι ηλικιακά στην ομάδα (55 και 33 ετών αντίστοιχα) είναι στοιχεία, σύμφωνα με την Dr Jutta Stroszeck, που δείχνουν ότι έχουμε να κάνουμε με τους δύο πολέμαρχους. ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Πρόκειται για τον σκελετό στο κέντρο της φωτογραφίας και αυτόν στα δεξιά.
Η Dr Stroszeck θεωρεί ότι ο Ολυμπιονίκης Λακράτης μπορεί να είναι ο σκελετός στα αριστερά της φωτογραφίας, δίχως όμως να αποκλείει την περίπτωση να είναι ένας άλλος σκελετός (δεν είναι σε κάποια από τις δύο φωτογραφίες)
Ο πολέμαρχος Χαίρων, ο πολέμαρχος Θίβραχος και ο Ολυμπιονίκης, Λακράτης.
ΦΩΤ 2- Οι τρεις νεκροί (οι δυο πολέμαρχοι και ο ολυμπιονίκης) φέρουν επιπλεόν τιμητικά ως προσκέφαλό τους δύο λίθους.
Αργότερα, δίπλα στον τάφο τους, ανεγέρθηκε από τους Αθηναίους Τρόπαιο Νίκης, Βλ. Λυσίας (Επιτάφιος).
Δηλαδή οι Αθηναίοι ανήγηραν το τρόπαιό τους, όχι στο χώρο όπου έπεσαν οι αντίπαλοί τους, αλλά σε διαφορετικό σημείο, από εκείνο στο οποίο σκοτώθηκαν.
Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το σκελετικό υλικό των Σπαρτιατών από τον Κεραμεικό, ερευνάται επιστημονικά από τον Dr Θεόδωρο Πίτσιο και την ομάδα του.
Πριν από λίγα χρόνια, ο Dr Πίτσιος δημοσίευσε το πόρισμά του για τα οστά που είχαν βρεθεί στον Καιάδα. ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η δημοσίευση της μελέτης του για τους Σπαρτιάτες οπλίτες του Κεραμεικού θα ρίξει φως σε πολλές παραμέτρους του τρόπου ζωής των Σπαρτιατών, για τις οποίες σήμερα υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία, και θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους ερευνητές της Σπάρτης των κλασικών χρόνων.

















ΜΕ ΠΗΓΕΣ ΑΠΟ ;
Π. Καρβουνόπουλος - 16/03/2016 Militaire.gr
Οι συγγραφείς Κώστας Λαγός και Φώτης Καρυανός
http://www.greek-language.gr/
Stroszeck-Pitsios-LAK-2008
ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
ellinondiktyo.blogspot.gr