1 Ιουνίου 2011

Κίνημα Αγανακτισμένων Πολιτών & Ποίηση

Κίνημα Αγανακτισμένων Πολιτών

 Ξεχειλίζει σαν ποτάμι
στις πλατείες φοβερό
το ανθρώπινο τσουνάμι
είναι τώρα φανερό!

Με μποφόρ και καταιγίδα
βαρομετρικό βαρύ
υπό λαϊκή αιγίδα
πια δεν οπισθοχωρεί!

Αγανακτισμένο πλήθος
ίδιο με κατακλυσμό
η εκδίκησή του λίθος
στον κοινοβολευτισμό

που επένδυε στο ψέμα
μ' υποσχέσεις αφειδών
και δεν έριχνε 'να βλέμμα
στο λαό που πρηνηδόν

με ιδρώτα προσπαθούσε
όρθιος λίγο να σταθεί
και σε ό,τι αντιπαθούσε
πάλι να αντισταθεί!

Όσοι φταίν' εδώ και τώρα
μέσα από τη βουλή
να πληρώσουν ήρθ' η ώρα
δίχως άλλη αναβολή!

Αρκετά η κωμωδία
πια και ο λαϊκισμός
δεν περνά η κοροϊδία
τέλος ο τραμπουκισμός!

ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ!
Εγερτήριο χτυπάει
λαϊκό ξεσηκωμό
προσκλητήριο καλάει
όλους μας σε λυτρωμό!

Έλληνες! ξεσηκωθείτε!
άστε πια τον καναπέ
και αποτοξινωθείτε
'πο τσιγάρο και φραπέ!

Τον ομφάλιο το λώρο
κόψτε τον κομματικό
και στον εαυτό σας δώρο
ειν' το πιο σημαντικό!

για το μέλλον των παιδιών σας
το δικό σας το παρόν
απ' τα βάθη των καρδιών σας
στο γενναίο παρελθόν!

Διώξετε τα ¨ξένα κέντρα¨
βάλτε τους και τη φραγή
που μας πάνε με βουκέντρα
σαν τα ζώα στη σφαγή!

Με τις τύχες σας στα χέρια
ό,τι πια πιο ιερό
φτάστε όλοι στα αστέρια
και με ήλιο λαμπερό

στην Ελλάδα τραγουδήστε
'να τραγούδι χαρωπό
και στους ξένους διαμηνύστε
τούτο 'δω που θα σας πω:

Μας χρωστάτε δε χρωστάμε
μας οφείλεται πολλά
και κακία δε βαστάμε
σε αχάριστα μυαλά!


Βασίλης Βλαχάκος
Λογοτέχνης
vla.vas@hotmail.com

ΛΑΚΩΝΙΑ

10 Μαΐου 2011

Η σημερινή εποχή σε σχέση με τον έρωτα.

Δυστυχώς η εποχή μας είναι η πλέον ανευθεντική και ως εκ τούτου μακράν η χειρότερη! Το χείριστο που συμβαίνει είναι το γεγονός ότι ο έρωτας βρίσκεται στην πλέον ανευθεντική του μορφή. Και εξηγούμε :
Αρχικώς θα υπενθυμίσουμε ότι αφενός το ισχυρότερο όπλο του ανθρώπου, η σημαντικότερη δυνατότητα, που του δόθηκε στον αγώνα του να προσεγγίσει του "Είναι" (όντως ύπαρξη), την τελειότητα & το όλον, είναι ο Έρως : Άλλωστε όπως λέγει ο Σωκράτης του «Συμποσίου, 192.e.10 –  193.a.1» : «Του ολοκλήρου η επιθυμία και η ορμή έχει το όνομα έρως – τοῦ ὅλου οὖν τῇ ἐπιθυμίᾳ καὶ διώξει ἔρως ὄνομα»!. Αφετέρου ότι η ουσία της ανθρώπινης φύσης συνοδεύεται σταθερά από την «αρχή του Αντιθέτου». Άλλωστε «ἐκ τῶν διαφερόντων καλλίστην ἁρμονίην» έλεγε ο Ηράκλειτος (απ. Νο.8).
Ο αυθεντικός έρωτας, δηλ., προϋποθέτει την υποταγή στην αρχή της κοσμικής αντίφασης.
Το ίδιο όμως και ο ίμερος, η αντιφατική σύσταση της ερωτικής ορμής, χαρακτηρίζεται από δύο συστατικές αρχές : την ηδονή και τη οδύνη ως στέρηση & κορεσμός μαζί, λαχτάρα και αποστροφή μαζί, δάκρυ και γέλωτας μαζί – «δακρυόεν γελάσασα» στον Όμηρο![1]
Μάλιστα η Σαπφώ – η αιολική ποιήτρια που ο ερωτικός της άθλος ταυτίζεται με τα έργα του Ηρακλή - είχε εφεύρει νέα μονάδα μέτρησης του ίμερου, την οποία δίνει η οργανική σύγκραση του “πόθου” και του “πόνου”. Όλη η ποίηση της Σαπφώς είναι αυτό το αρχιμήδειο «εύρηκα» της ερωτικής Φυσικής.[2]
Κατά αυτή την έννοια η ουσία του Ίμερου είναι ο «πόθος» ως αμφίσημο έρεισμα του «πάθους». Από το «ποθώ» που αντιστοιχεί στο «έχειν και μη έχειν»  (που ως άλλο σωκρατικό «Ἐν οἶδα, ὅτι οὐδέν οἶδα» καταδεικνύει την γνώση της απουσίας και την άγνοια της παρουσίας, ή την παρουσία της άγνοιας και την απουσία της γνώσης.) και στο «πάσχω» που δηλοί το Ηρακλείτειο «εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν – είμεθα και δεν είμεθα» (που καταδεικνύει την οντολογική πραγματικότητα του ανθρώπου : είμαστε της στιγμής : μια αείροη παρουσία – απουσία.).
Μάλιστα ο ίμερος στον Όμηρο, στην Ιλιάδα ραψωδία Ψ’ σ. 14, είναι γείτονας του θρήνου : «και μεταξύ τους η Θέτις τον ίμερο του γόου όρθωσε – μετὰ δέ σφι Θέτις γόου ἵμερον ὦρσε».
Ως εκ τούτων μόνο ο ερωτικός δεσμός που πληρούται από την οδύνη (σαν) του θανάτου είναι γνήσιος, μιας και μόνο τότε η ερωτική πλησμονή είναι ευγένεια της πενίας και αρχέγονη στέρηση απέναντι στο τέλειο και στο απόλυτο, στις αρχετυπικές καταβολές του όντος. Με άλλα λόγια μόνο ο ερωτικός δεσμός που στο σμίξιμο έχει την ένταση και την ποιότητα που μετριέται και βρίσκεται ισόμετρη προς την ένταση και τη σκληρότητα του θανάτου!  Άλλωστε η ταύτιση του έρωτα και του θανάτου, κατά το ηρακλείτειο «Άδης και Διόνυσος εν και το αυτό - ὡυτὸς δὲ Ἀίδης καὶ Διόνυσος», πρακτικά σημαίνει ότι η ερωτική ζωή είναι συνυφασμένη με τον πόνο.
Ένα είδος πόνου ζωντανού, που δεν γαυριά, αλλά ούτε πραΰνεται ούτε μετριάζεται ούτε τελειώνει [3].
****εξ ου και η συνηθισμένη μορφή του έρωτα της υπερ-πλειοψηφίας των ανθρώπων είναι ολονυκτία καρικών γυναικών & σκηνοπηγία πτωμάτων : αναυθεντικός.
Όμως ο σημερινός άνθρωπος έχει διασπάσει τον Έρωτα στα συστατικά του μόρια και έχει οδηγηθεί σε απώλεια της εποπτείας του όλου. Έχει διασπαστεί η δυαρχική ενότητα του ίμερου και οι δύο συστατικές αρχές, η ηδονή και η οδύνη, αποκόπηκαν η μία από την άλλη. Ο κίβδηλος ερωτικός τρόπος του σημερινού ανθρώπου αποτελεί τον κανόνα της ανθρώπινης ζωής του. Την άμεση θέαση της ερωτικής ιδέας την εμποδίζει πλέον ένας οντολογικός ογκόλιθος : ο άνθρωπος ξέχασε ότι η ουσία της ανθρώπινης φύσης συνοδεύεται σταθερά από την «αρχή του Αντιθέτου».
Η ερωτική μονομέρεια του σημερινού ανθρώπου διαστρέφει το ήθος του φυσικού ίμερου κατά την έννοια ότι απολυτοποιεί ερωτικά το πάθος (το Είναι ερωτικά) μηδενίζοντας τον πόνο/οδύνη (το Μη-Είναι ερωτικά). Η υπερτροφία της ερωτικής παρουσίας συντελείτε σε βάρος της ερωτικής απουσίας και ως εκ τούτου ο άνθρωπος πλημμελεί διπλό πλημμέλημα.
Προς χάρη του θετικού δεν αγνοεί απλώς το αρνητικό, αλλά και το καταπολεμά. Αυτή την επί του οντολογικού πεδίου κακοπραγμοσύνη εκφράζει η τάση των σημερινών ανθρώπων  να επιζητούν ασίγαστα την ηδονή και σταθερά να αποφεύγει την οδύνη.[4]
Η ερωτική μονομέρεια εμφανίστηκε από την στιγμή που ο άνθρωπος απομόνωσε τον ηδονικό στρόβιλο, αυτή την «γλυκερή τέρψη», απολυτοποίησε την σημασία της και την κατάστησε νομοθετική πηγή της ερωτικής του πρόθεσης. Η εμφάνιση του βιβλικού Αυνάν ήταν γεγονός.
Η ανακάλυψη του, πολύ χειρότερη από την χειρότερη εφεύρεση, άνοιξε τον δρόμο, που οδηγεί στα έσχατα του ανθρώπου. Ο ελληνικός κόσμος, περισσότερο φυσικός από τον ιουδαϊκό, στην ερωτική μονομέρεια είδε την κακή θέα της ερωτικής θεάς. Ο διχασμός του ερωτικού όλου και η εκλογή μόνο του ευνοϊκού μέρους υπήρξε γεγονός απλό με συνέπειες όμως πολύπλοκες.
Εν ολίγοις από οντολογικής απόψεως σημαίνει την άρνηση της ακεραιότητας και την κατάφαση της αναπηρίας του Κόσμου, την εκτροπή δηλ. του ερωτικού προσανατολισμού του ανθρώπου σε αφύσικο πρότυπο.
Με την πράξη του Αυνάν διασπάστηκε η δυαρχική ενότητα των δύο συστατικών αρχών του ίμερου, η ηδονή και η οδύνη. Ο σκοπός των ερωτικών έργων συμπιέστηκε στην άγονη κάρπωση της ηδονής. Η Μονόπλευρη θήρευση της εβίασε την φυσική κλίμακα του ερωτικού γεγονός και κατάργησε την σοφή οικονομία της αρχιτεκτονικής της.[5]
Κατά την έννοια, βέβαια, ότι πίσω από τον ηδονικό στρόβιλο κρύβεται η πανούργος οικονομία τη Φύσης, που μαυλίζει τα πλάσματα, να διαιωνίζουν τη ζωή!.
Το δεύτερο παράπτωμα είναι απολυτοποίηση του ερωτικού αντικειμένου.
Εδώ το αγαπημένο πρόσωπο γίνεται η πηγή της χαράς των ανθρώπων και της ουσίας των πραγμάτων. Έτσι ο ερωτικός δεσμός αποκτά ιδιοτελή χαρακτήρα, εξ αιτίας της ροπής των εραστών να συσσωρεύουν ο ένας στο πρόσωπο του άλλου ολόκληρο το νόημα του κόσμου.[6]
Κατά την απολυτοποίηση το ερωτικό αντικείμενο  δεν είναι πια μέρος του κόσμου στα μάτια του/της εραστή/ερωμένης του, αλλά το κέντρο περιφοράς του κόσμου.
Το αγαπημένο πρόσωπο δεν εμψυχώνεται, ούτε διατρέφεται από τον πλούτο του ευρύτερου κοσμικού περιέχοντος, αλλά αντίθετα εξαναγκάζεται να μεταβληθεί, από τον ερωτικό σύντροφο και για χάρη του, σε πηγή τροφοδοσίας και ανανέωσης του κόσμου, σε ένα είδος μεταλλείου κοσμικής δημιουργίας. Στον ερωτικό σύντροφο συντελείται το γεγονός μιας οντολογικής ανατροπής, η οποία ορίζει να νοηματοδοτείται το άπειρο από το περατωτικό. Η προσωπάγεια της ερωτικής διάθεσης οδηγεί αναπότρεπτα στο φυσικό αδύνατο.[7]
Έτσι όταν ένα ζευγάρι χωρίζει, το αποτέλεσμα του ανευθεντικού αυτού έρωτα είναι η μη αποδοχή του αυτού γεγονότος, με αποτέλεσμα ο ερωτικός σύντροφος, στο πρόσωπο του οποίου συνέβη η απολυτοποίηση του ερωτικού αντικειμένου και ως εκ τούτου στην εμφάνιση του είχε στηριχθεί η ελπίδα για την είσοδο στην ατελεύτητη ερωτική πατρίδα, όπου ο ίμερος δεν ησυχάζει ποτέ και αναλίσκεται άσωτα σε ένα πασίχαρο κυνηγητό, να μεταβάλλεται σε καταστροφέα του ειδωλικού κόσμο που γύρω του είχε δημιουργηθεί από το εραστή/ερωμένη.
Μάλιστα η αναφορά των ερωτικών δυνατοτήτων σε ορισμένο πρόσωπο συνδυασμένη με την αξίωση της ατομικής κατοχής του προσώπου και αμαυρωμένη από το κύρος και το χρίσμα της κοινωνικής νομοτυπίας οδηγούν στην παγίωση ενός πάγιου ερωτικού καθεστώτος και καθιδρύουν την ερωτική συντέλεια.
Αυτή την ανευθεντικότητα του έρωτα της σημερινής εποχής την βλέπουμε να πραγματώνεται επι παραδείγματι στην γνωστή ατάκα από τον «Αλχημιστή» [8] του Πάουλο Κοέλο : «Αγάπη είναι να την κοιτάς στα μάτια, να λες “σ’ αγαπώ” και όλος ο κόσμος να φαντάζει μοναδικός μόνο κοιτώντας την».

ΠΗΓΗ: Κεφάλας Ευστάθιος [Αμφικτύων] (15/12/2008, Ελλάς)

[1] Βλ. Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 190.
[2] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 217
[3] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 201 & 351 – σχόλιο 212,12 – 26  & σχόλιο 213,22.
[4] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 213.
[5] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 213 – 214.
[6] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 211.
[7] Βλ. και Λιαντίνης Δημήτριος «Έξυπνον Ενύπνιο – Οι Ελεγείες του Duino του Rilke», σελ. 211.
[8] Ένα βιβλίο που το έχουν διαβάσει εκατομμύρια άνθρωποι, και όμως σχεδόν ουδείς αναγνωρίζει το ανόητο του πράγματος!

17 Απριλίου 2011

Οι Φωκάδες

Ο Νικηφόρος Φωκάς καταγόταν από ονομαστή και αρχαία οικογένεια της Καππαδοκίας, της οποίας τα μέλη ήταν στρατιωτικοί, είχαν υπηρετήσει στις τάξεις του στρατού κατά των Περσών και στη συνέχεια κατά των Αράβων. Ο παππούς του ονομαζόταν και αυτός Νικηφόρος και είχε ηγηθεί ρωμαίηκων δυνάμεων στην Ιταλία και την Σικελία επί Βασιλείου Α' (1). Κατά τους χρόνους του Λέοντος του Στ' προβιβάσθηκε σε Δομέστικο των Σχολών και ανέλαβε επιχειρήσεις κατά του Συμεών(2). Η αντικατάστασή του από τον μάγιστρο Κατακαλών Αβίδηλα, λόγω δυσμένειας, είχε μοιραία αποτελέσματα στην πορεία της εκστρατείας(3).
Αυτός ο Νικηφόρος απέκτησε δύο γιους, τον Βάρδα και τον Λέοντα. Ο Λέων είχε χρηματίσει Δομέστικος των Σχολών με επιχειρήσεις κατά των Βουλγάρων, αλλά στο ενεργητικό του είχε και μια συνομωσία κατά την αντιβασιλεία της αυτοκράτειρας Ζωής, όταν ο Κωνσταντίνος Ζ' ήταν ανήλικος(4). Ο Βάρδας Φωκάς, πατέρας του μετέπειτα αυτοκράτορα Νικηφόρου, είχε προσφέρει τις υπηρεσίες του στον Κωνσταντίνος Ζ' Πορφυρογέννητο.

Τον είχε βοηθήσει ν' απαλλαγεί από τους Λεκαπηνούς(5), τα δε πολεμικά του κατορθώματα κατά των Αράβων, τον είχαν καταστήσει λαϊκό ήρωα. Κατά τους χρόνους της βασιλείας του γιου του ήταν πια παλαίμαχος. Αυτός έλαβε σύζυγο εκ του γένους των Μαλεϊνών, αδελφή του οσίου Μιχαήλ του Μαλεϊνού, και μαζί της απέκτησε τους Λέοντα και Νικηφόρο Φωκάδες(6). Αυτοί τιμήθηκαν από τον Κωνσταντίνο Ζ' με το αξίωμα του Δομέστικου των Σχολών, της Δύσης ο Λέων και της Ανατολής ο Νικηφόρος.
Ο Νικηφόρος έλαβε σύζυγο και απέκτησε ένα γιο, τον Βάρδα. Αυτός παίζοντας με τον εξάδελφό του Πλεύση, τραυματίστηκε στο μάτι από ακόντιο και πέθανε σε νεαρή ηλικία. Φαίνεται, ότι σύντομα τον ακολούθησε και η μητέρα του(7). Ως φύση έντονα θρησκευτική ο Νικηφόρος επηρεάστηκε βαθύτατα από τον θάνατο των προσφιλών του προσώπων κι εκδήλωσε επιθυμία να μονάσει. Απέφευγε την κρεωφαγία και δεν ήθελε να νυμφευθεί ξανά. Σε μια επίσκεψη του θείου του οσίου Μιχαήλ Μαλεϊνού στην Κωνσταντινούπολη γνωρίστηκε με τον Αβράμιο(8), κατοπινό όσιο Αθανάσιο Αθωνίτη, ο οποίος είχε επισκεφθεί τον όσιο παρέα με το στρατηγό Ζεφινεζέρ(9).Οι δυο άνδρες συνδέθηκαν στενά και μετά την κουρά του ο όσιος Αθανάσιος ανέλαβε την καθοδήγηση του Νικηφόρου με την προτροπή του οσίου Μιχαήλ. Τότε ο Νικηφόρος έδωσε υπόσχεση να μονάσει(10), την οποία, όμως, δεν πρόλαβε να εκπληρώσει.
Ο Λέων Φωκάς μαζί με τα παιδιά του πατρίκιο Νικηφόρο και δούκα Βάρδα, εξορίστηκαν, οι δυο πρώτοι στη Μύθημνα της Λέσβου, ο δε Βάρδας στην Αμάσεια, μετά τη δολοφονία του αυτοκράτορα Νικηφόρου Β'. Ο Βάρδας Φωκάς εστασίασε το 971 μ.Χ. και αντιμετωπίστηκε από το μάγιστρο Βάρδα Σκληρό. Φωκάδες θα συμμετέχουν σε στασιαστικά κινήματα καθ' όλη τη διάρκεια του Ι' αιώνα και θα δημιουργήσουν δυναστικά προβλήματα στο Βασίλειο Β' Βουλγαροκτόνο, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.

Τελευταίο ονομαστό μέλος της οικογένειας των Φωκάδων είναι ο Ιωάννης Απόστολος Φωκάς Βαλεριανός, εκ Κεφαλληνίας. Εκεί βρέθηκαν οι Φωκάδες μετά την άλωση. Γεννήθηκε το 1530 μ.Χ. στο Βαλεριάνο και έδρασαε στην υπηρεσία του Ισπανού βασιλιά Φιλίππου του Β' στο Νέο Κόσμο. Δεινός ναυτικός ο Juan de Fuca ή Juan Griego, ηγούμενος μικρής εξερευνητικής αποστολής το 1592 μ.Χ>, έπλευσε Βόρεια μέχρι τα στενά που φέρουν σήμερα τ' όνομά του, μεταξύ Βανκούβερ και Σηάτλ(11).

Παραπομπές
1) Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 180.
2) Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 199.
3) Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 200, Καραγιαννόπουλος, Ιστορία..., τ.Β', σελ. 321.
4) Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 238.
5) Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 268, Ι.τ.Ε.Ε., τ.Η', σελ. 100.
6) Αναφέρεται ως γιος του και ο Κωνσταντίνος, στρατηγός της Σελεύκειας, ο οποίος βρήκε τραγικό θάνατο αιχμάλωτος των Αράβων μετά την ήττα στη Γερμανικεία το 949 μ.Χ. Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 270,275, Schlumberger, O Αυτοκράτορας Νικηφόρος Φωκάς, σελ.54.
7) Λέων Διάκονος, Ιστορία, ΙΙΙ.4, Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 299.
8) Νικοδήμου (Μπιλάλη) Μοναχού Αγιορείτου, Ο Όσιος Αθανάσιος Αθωνίτης2, Αθήνα, εκδ. Παρουσία, 2000, τ.Α', σελ.77-78.
9) Γυναικαδελφός του Ιωάννη Γαρίδα, που αντικατέστησε τον Λέοντα (θείο) ως Δομέστικο των Σχολών, λόγω υποψίας για συνομωσία εναντίον του Κωνσταντίνου Ζ'. Αυτός, λοιπόν, ο Ζεφινέζερ (ή Ζουφινέζερ) Θεόδωρος μαζί με τον γιο του Γαρίδα, Συμεών, έγιναν οι εταιρειάρχες. Σκυλίτζης, Χρονογραφία, σελ. 236.
10) Νικοδήμου (Μπιλάλη) Μοναχού Αγιορείτου, Ο Όσιος..., τ.Α', σελ. 81-83.
11) Περισσότερες πληροφορίες στο άρθρο του Μιλτιάδη Βαρβούνη, Ιωάννης Φωκάς, Ιστορικά Θέματα, τευχ.39, εκδ. Περισκόπιο, Απρίλιος 2005.

Πηγή

15 Απριλίου 2011

Ο Λιαντίνης, ο Ταΰγετος, και η Πατρώα «Γή»

Η φυσική είσοδος στα μαρμαρένια αλώνια του Ταΰγετου που ο δάσκαλός μας (νεοδιόριστος καθηγητής τη δεκαετία του 70 στη γενέτειρά μου Μολάους Λακωνίας) Λιαντίνης διάλεξε για να πάει να συναντήσει το Χάρο που ποτέ δε φοβήθηκε.
Η ημέρα των 14 Ολυμπιάδων, τα γενέθλια των 56 χρόνων ήταν η λατρεμένη του μέρα για να πάει σε αυτή τη συνάντηση που περίμενε για να δείξει, ότι ο άνθρωπος μπορεί να επιλέξει τη μέρα του θανάτου από μόνος του. Δεν είναι καρπός να δεχτεί το φάγωμα του σκουληκιού ή να πέσει από ωρίμανση από το δέντρο, αλλά να πέσει από αυτό με την επιλογή του ως άνθρωπος χωρίς να φοβάται. Να πάει να συναντήσει αυτός το Χάρο και όχι να τον πάρει αυτός στέλνοντας κάποια αρρώστια.
Άλλωστε κάποτε…..
"ο Διγενής(γένος του Δία) όπου χτυπά το αίμα αυλάκι κάνει
και ο Χάροντας όπου χτυπά το αίμα τράφο κάνει…"
Ένα μικρό ρήγμα της ορογένεσης στη κορυφογραμμή του θρυλικού Ταΰγετου λίγο βορειότερα από τη θέση Πόρτες, ένα φυσικό φέρετρο, πού όταν ξάπλωσα μέσα περίσσευε μόλις μισό μέτρο από το σώμα μου. Όταν σήκωσα το κεφάλι μου αντίκρισα τον ήλιο να με φωτίζει με το εκτυφλωτικό ενεργειακό φως της ΙΕΡΗΣ κορυφογραμμής του αρρενωπού βουνού, της επιβλητικής γης (Ταύς = νταής + γα δηλαδή γη).
Εκεί που βρίσκεται το ερωτικό σμίξιμο του ήλιου και της πέτρας για το ποιητή.
Εκεί που από τα πανάρχαια χρόνια λατρεύτηκε ο θεός Ήλιος Απόλλωνας, αφού το ακούμπησμα του φωτεινού δίσκου στη φυσική ράμπα των ουρανών, την Πυραμίδα έμπνευσε τους Σπαρτιάτες να φεύγει το τέθριππο άρμα του θεού Ήλιου στο Διάστημα (Δίας ειμί) και μετέπειτα του Αϊ Λιάς.
Οι φωτογραφίες πάρθηκαν την ημέρα της 67 Πανελλήνιας Ορειβατικής Συνάντησης στο Ταΰγετο και αυτές τις συγκινητικές στιγμές σας μεταφέρω από το αρχείο μου σε αυτή τη σελίδα προς τιμή του ΔΑΣΚΑΛΟΥ μας και τιμώντας επίσης αυτούς που λάτρεψαν τέτοιες ΟΥΡΑΝΙΕΣ κορυφογραμμές.
Γιάννης Κοφινάς

http://www.speleoclubposeidon.gr/











Τίποτα δεν είναι τυχαίο.
Ο Δάσκαλος με το οξύ πνεύμα και το αλάθητο κυτταρικό ένστικτο, διάλεξε τον ιδανικό τόπο για να επιστρέψει, στην πατρώα γη.
Πράγματι σαν μαθητές του και ομόφυλοι και εμείς πρέπει να νοιώσουμε την έννοια της μακρινής μας καταγωγής, και να ερμηνεύσουμε αυτή την ενέργεια, βήμα-βήμα, με οδηγό το ένστικτο και την ερμηνεία των ονομάτων.
Δεν είναι τυχαίο βουνό ο Ταΰγετος, και αυτό είναι η άποψη όλων των Λακεδαιμονίων.
Οι Σπαρτιάτισσες μανάδες προέτρεπαν τους γιούς του με την ουράνια «ευχή» η ταν ή επί τας.
Τι να σημαίνει όμως η λέξη «ταν»;
Σίγουρα κατά την ταπεινή μου άποψη δεν μπορεί να σημαίνει την ασπίδα, εκτός και η ασπίδα είναι σύμβολο της γης.
Είναι πολύ μικρό η μεγαλόψυχη και ενάρετη αυτή «φυλή» να μιλούσε για ένα κομμάτι από ξύλο ή μέταλλο που σκοπό είχε να προστατεύσει την ζωή του φέροντος.
Πόσο μάλλον όταν ο οπλίτης ήταν διατεθειμένος να την θυσιάσει για την πατρίδα και την αρετή.
Η λέξη «ταν» σημαίνει την πατρίδα, την γήινη πατρίδα, το περιβάλλον και κατ’ επέκταση, ότι περιέχεται σε αυτήν.
Λέμε αυτοσαρκαζόμενοι στις μέρες μας, και μάλιστα με περιφρόνηση, «Ελλαδιστάν», δηλαδή η γη των Ελλήνων. Άλλο ένα σημάδι της προπαγάνδας που θέλει να λασπώνει κάθε τι μας ξαναγυρίζει στην αίγλη των προγόνων μας.
Άλλωστε σε πολλές Ασιατικές χώρες η κατάληξη «ταν», δηλώνει την χώρα κάποιου Λαού, Αφγανιστάν, είναι η χώρα των Αφγανών.
Η «ευχή» λοιπόν «ταν η επι τάς», ήταν προτροπή, για αγώνα μέχρι θανάτου για την πατρίδα.
Έλεγε η μάννα : Θα πολεμήσεις για την πατρίδα, μέχρι να πέσεις νεκρός πάνω σε αυτήν.
Και δεν φοβόταν ο Σπαρτιάτης των θάνατο, γιατί τον γνώριζε.
Ο θάνατος ήταν ο χωρισμός της ψυχής από το σώμα, και η ψυχή ανάλαφρη και ελεύθερη πλέον γύριζε στο τόπο από όπου ήρθε.
Αυτό το γνώριζε και ο Δάσκαλος, το γνωρίζει και η θρησκεία μας, και ή αρχαία και ή νέα.
Σε εμάς τους Λακεδαιμόνιους το δηλώνει η κορυφή του Ταϋγέτου, με την ονομασία της «ΤΑΛΕΤΟΝ».
Το πρώτο συνθετικό τάλε, είναι η δωρική έκφραση, του Ιωνικού τήλε που σημαίνει μακριά.
Το «Τον» είναι ή πατρίδα κατ, αναλογία με το «ταν», αλλά ενώ το «ταν» δηλώνει την γήινη, το «τον» δηλώνει την ουράνια.
«ΤΑΛΕΤΟΝ» σημαίνει «Η ΜΑΚΡΥΝΗ ΟΥΡΑΝΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ», η κορυφή του Ταϋγέτου είναι το μνημείο για να θυμόμαστε αυτή την ουράνια πατρίδα μας, και γιατί όχι και την ουράνια καταγωγή μας.
Η αλήθεια δεν ξεχνιέται, και αν το μυαλό μπερδεύεται και ξεχνά η ψυχή δεν ξεχνά ποτέ.
Στην Λακεδαίμονα, δηλαδή την κοιλάδα των θεών, έγινε η «σπορά» (Σπάρτα), του θεϊκού σπόρου, στην γήινη «φυλή».
Η Αφροδίτη η «μιγώνια» φρόντισε να ενωθεί το «αρσενικό»(ουράνιος σπόρος), με το «θηλυκό» (γήινη φυλή).
Κάπως έτσι άρχισε, στο μακρινό και ομιχλώδες παρελθόν, το ξεκίνημα του είδους των ανθρώπων.
Ο Διας και η Ταυγέτη ένα ζευγάρι, ή αν θέλετε ο Αδαμ και η Εύα, και….πολλά άλλα.
Οι Λάκωνες γνωρίζουν, ασυνείδητα ίσως, αλλά γνωρίζουν τα παραπάνω, γι’ αυτό και οι παλαιότεροι έλεγαν τα κορίτσια «φυληκά», υποκοριστικά «φυληκούλια» και τα αγόρια «υγιούς».
Το θηλυκό με λίγα λόγια είναι ο φορέας της φυλής, και γεννά σαν την γαία, με την επέμβαση του σπόρου, αρσενικά και άλλα θηλυκά για την διαιώνιση του είδους.
Έτσι ερμηνεύεται, και ή αυστηρότητα για την «ηθική» των θηλυκών, δεν προερχόταν από σεμνότητα αλλά από φόβο να μην γίνουν επιμιξίες και αλλοιωθεί η «φυλή».
Αυτό αποδεικνύει και μια «βαριά βρισιά» στην Λακωνία ( «γαμώ την φυλή σου» ).
Τίποτα δεν είναι τυχαίο….και αυτό το γνώριζε πολύ καλά ο Δάσκαλος.
Γρηγόριος Παπαδοθωμάκος

9 Απριλίου 2011

Η αδούλωτη Μάνη στην έκθεση βιβλίου Κλαθμώνος.



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ο Εκδοτικός Οίκος «Αδούλωτη Μάνη» τού Γιώργου Π. Δημακόγιαννη (έδρα Αρεόπολη) συμμετέχει με δικό του περίπτερο –Νο 17- στην πασχαλινή Έκθεση Βιβλίου τού Επαγγελματικού Σωματείου Εκδοτών Βιβλιοπωλών Ελλάδος (Ε.Σ.Ε.Β.Ε.) στο κέντρο τής Αθήνας, «εκπροσωπώντας» το Μανιάτικο, Λακωνικό και Μεσσηνιακό, βιβλίο, με δεκάδες τίτλους νέων και παλαιότερων βιβλίων…
Βιβλία που δεν θα βρείτε πουθενά αλλού συγκεντρωμένα,
βιβλία για δώρα, βιβλία για κάθε προτίμηση!
Να σημειώσουμε ότι και φέτος η «Αδούλωτη Μάνη» αποτελεί το ένα και μοναδικό περίπτερο συμμετοχής της περιφερειακής Ελλάδας σε Έκθεση Βιβλίου των Αθηνών!
ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
11.00πμ έως 10.00μμ
Πληροφορίες: 6978 991863 (Γ. Π. Δημακόγιαννης)

Διπλό DVD για την λαμπρή φετινή επέτειο της 17ης Μαρτίου!
Σε καλαίσθητη κασετίνα και με επιμελημένο εξώφυλλο κυκλοφόρησε το διπλό DVD, 4ωρης συνολικής διάρκειας, με τα δρώμενα της 16ης και 17ης Μαρτίου 2011, στην Αρεόπολη!
Οι φετινές λαμπρές εορταστικές εκδηλώσεις της μεγάλης γιορτής της Μάνης, για τα 190 χρόνια από την ημέρα που οι Ήρωες Μανιάτες Πρόγονοί μας κήρυξαν τον πόλεμο κατά της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, με δίλημμα το «Νίκη ή Θάνατος» και το «Ταν ή επί τας», όπως αναγράφονταν και στην Σημαία με την οποία ξεκίνησαν για να απελευθερώσουν Καλαμάτα, Μυστρά και Μονεμβασιά…
Στα δύο DVD όλες οι εικόνες με πρωταγωνιστές τα παιδιά μας, απ’ όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, τις τιμητικές αντιπροσωπείες από Κρητικούς – Ασή Γωνιά, Πόντιους, Μεσσήνιους και Λάκωνες, αλλά και απογόνους Μανιατών της Σαρδηνίας (Ιταλία)!
Θα παρακολουθήστε την συγκλονιστική αναπαράσταση του Όρκου των Αθανάτων από μαθητές Λυκείου, τις ομιλίες, τα ποιήματα, τις καταθέσεις στεφάνων, την μεγάλη παρέλαση, τους παραδοσιακούς χορούς κ.π.ά.
[Το 4ωρο θέαμα στο διπλό DVD επιμελήθηκε ο γνωστός Λάκωνας σκηνοθέτης Λεωνίδας Δρογκάρης και διατίθεται στην τιμή των 15 ευρώ αποκλειστικά από το βιβλιοπωλείο «Αδούλωτη Μάνη», στην Αρεόπολη. Επικοινωνία για παραγγελίες τηλ. 27330 53670, 6978 991863, e-mail: gpdimak@otenet.gr]